گزارشى از مصاحبه با آيت‏ الله سيد محمّدباقر موحّد ابطحى - صفحه 144

اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم مى‏باشد. استاد عرب افزود: به شيخ مجتبى گفتم: من خيلى لذت بردم از اين دعايى كه شما خوانديد. ايشان كتاب را به من اهداء كرد. از پارسال كه اين كتاب را به من داده، من از اين كتاب جدا نشده‏ام. هميشه اين كتاب را مطالعه مى‏كنم و مى‏بينم حالى عجيب در من ايجاد مى‏كند، گويى كه گريه و ناله من قوه مغناطيسى به وجود آورده است كه رابطه مرا به خدا نزديك مى‏كند. خلاصه اين كه من به وسيله كتاب «صحيفه كامله سجاديه» شيعه شده‏ام. من استادم و در دانشگاه درس مى‏دهم، سنّى بودم وليكن به وسيله اين كتاب، من شيعه شدم و معتقد شدم به اين كه امام سجاد از جانب خدا بوده است و علمى كه عترت رسول الله دارند، غير از اين علمهاى عادى است، لذا شيعه بودن من، مرهون اين است. آقا شيخ مجتبى هم وسيله شد كه صحيفه سجاديه بر او معرفى شود.

[تبيين قرآن به وسيله صحيفه سجاديه ]

دقّت كنيد! قرآن در بين مردم هست، ولى نمى‏گذارند معارف آن به گوش مردم برسد.
درباره قرآن بحث كردند. آن يكى گفت: حسبنا كتاب الله. در حالى كه خداوند تبارك و تعالى قرآن را نازل مى‏كند. به آيات توجّه كنيد: «انا انزلناه فى ليلة القدر»، «انزلناه اليك»، «اوحينا اليك»، «لتبيّن». همه مطالب مربوط به رسالت پيغمبر و وحى به پيغمبر و نزول آيه بر قلب پيغمبر را بيان دارد، امّا با تبيين پيامبر. به طور مجمل مى‏گويد، اما ديگر بحث نمى‏كند. مى‏گويد: بلّغ ما انزل اليك من ربّك. اين كلمه، بسيار ارزشمند است كه در قرآن نظير ندارد: و ان لم تفعل فما بلغت رسالته. نزول اين آيه در سال آخر عمر پيامبر است، در زمانى كه پيامبر همه تبليغات رسالت را ادا كرده است.
تا آن زمان قرآن را آورده، پيغمبر هم آمده، آيه را ابلاغ كرده، شواهد و مراحل قبلى را كارى ندارم. فرمود: «انى تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتى». همين دو مورد، محور كار من شد: يكى در قرآن و يكى در احاديث. چه كردند؟ به محض اين كه پيغمبر خدا مريض شدند و در بستر قرار گرفتند، فرمودند: «دوات و قلم را بياوريد تا براى شما چيزى بنويسم كه بعد از آن، هرگز گمراه نشويد». اين جمله نظير آن عبارتى بود كه فرمود: «انى

صفحه از 148