گزارشى از مصاحبه با آيت‏ الله سيد محمّدباقر موحّد ابطحى - صفحه 147

داخل اين تلفن همراه نمى‏روم، ولى تصوير من مى‏رود. تصويرى كه در اين تلفن همراه من هست، منتقل مى‏شود. مانند اين مخلوقى ـ يعنى مصنوعى ـ است كه در تلفن همراه طرف مقابل شما در آمريكا است. تا دكمه را زديد، به فاصله 8 ثانيه آمريكا را مى‏گيريد و براى شما مصوّر مى‏كند، با اين كه ما بين اين دو تلفن همراه چند فرسخ فاصله بود.
ولى تصوير تبديل به انرژى شد و بار ديگر تبديل به ماده شد. وقتى اين نمونه‏ها را مى‏بينيم، چگونه معاد جسمانى را انكار كنيم؟ همين معاد جسمانى را از كتاب صحيفه سجاديه حضرت سجاد نيز مى‏شود استفاده كرد.

[توضيح درباره صحيفه جامعه سجاديه ]

به هر حال، صحيفه كامله سجاديه شامل پنجاه و چهار دعا است و اين در دست بوده، كه از همان زمان تأليف شده است. اساتيد و بزرگان و مشايخ به نام آن اجازه مى‏داده‏اند. ليكن بقيه ادعيه حضرت با آن جمع نشده بود. ما درصدد بر آمديم كه دعاهايى از امام سجاد عليه ‏السلام را كه در كتابهاى ديگر است، همه را جمع كنيم، 270 دعا شد. يك دعاى ديگر اخيرا پيدا كرده‏ايم كه هنوز سند آن را نيافته‏ايم. و يك دعاى ديگر هم يافتيم كه قطعه‏اى است از يك دعا كه قبلاً نقل كرده‏ايم. اين مجموعه را «صحيفه جامعه سجاديه» نام نهاديم.
اين كتاب را كه جمع كرديم، براى اين است كه بگوييم دعاهاى امام سجاد منحصر به 54 دعاى صحيفه كامله نيست. نام‏گذارى به صحيفه جامعه، براى آن بود كه جامع تمام دعاهاى آن حضرت است. بحمدالله، خبرهايى از بعضى كشورهاى دنيا ـ مانند اوكراين، ايتاليا، انگلستان ـ داريم كه اين كتاب، مورد توجّه قرار گرفته است. اميدواريم همان گونه كه مرحوم شيخ مجتبى قزوينى در آن سالها با امكانات محدود خود، وسيله ترويج صحيفه سجاديه شد، ما نيز در اين زمان با امكانات گسترده فعلى بتوانيم در نشر دعاهاى ائمه اطهار عليهم ‏السلام بكوشيم.

صفحه از 148