نگاهى به كتاب نمايه نامه موضوعى صحيفه جامعه سجاديه - صفحه 163

يكى از آن‏ها عبارت است از:
الهام ـ موارده ـ التقوى
منظور آن است كه امام سجاد عليه ‏السلام در مورد تقوى، تقاضاى الهام نموده است و موارد ديگر.
پس از هر واژه، شماره‏هايى موجود است كه شما را به دعا و عبارت مورد نظر راهنمايى مى‏كند كه به ترتيب از راست به چپ: شماره قبل از خطّ مورب / شماره دعا و شماره بعد از آن، شماره‏هاى داخل دعا است. سپس براى يافتن متن دعا، طبق همان آدرس به متن صحيفه ـ كه در نهايت همين فرهنگ به چاپ رسيده ـ مراجعه و مطلب خود را خواهيد يافت.

چنـد توضيـح

1 ـ فهرستى در آغاز متن صحيفه به چاپ رسيده كه شماره‏هاى دعاهاى صحيفه كامله سجاديه را كه در صحيفه جامعه آمده است، به شما نشان خواهد داد. ضمنا در ذيل هر دعا براى اطلاع خوانندگان، مأخذى را كه محقق ارجمند آقاى ابطحى در نهايت صحيفه آورده‏اند، ذكر شده و هر دعا كه از صحيفه (1) نقل شده، منظور سجاديه كامله است.
2 ـ جهت تسهيل در فهم واژه‏هاى مشكلتر، فهرستى تنظيم شده و در آخر كتاب ضميمه شده است. اين فهرست را كه «غريب اللغات» ناميده‏ايم، به صورت مختصر، لغات مشكل را توضيح داده است. در اين فهرست، كلماتى كه در متن صحيفه با علامت ستاره مشخص شده است، ابتدا به اصل و ريشه آن برگردانيده و سپس توضيح مختصرى براى آن آورده شده است. بنابراين كلماتى را كه در متن با علامت (*) مى‏يابيد، نشانه آن است كه اين لغت در فهرست «غريب اللغات» آمده است. براى مراجعه، ابتدا آن كلمه را به ريشه اصلى آن برگردانيده ؛ و سپس براساس حروف الفبا به فهرست مراجعه نماييد. در توضيح لغات، اگر احتمالاً يك واژه در چند جاى صحيفه به كار رفته و معانى آن با يكديگر متفاوت است، به تمامى آن معانى توجه شده است. البته تطبيق معنى با متن را

صفحه از 166