در آستان صحيفه - صفحه 168

مـقـدمـه

«صحيفه سجاديه»، از زمان طلوع در آسمان علم و دين، همچون قبله‏اى براى قبيله ايمانيان بوده كه روى به سوى آن داشته‏اند و همچنان دارند.
جاذبه اين كتاب آسمانىِ الهى، همواره دانشوران را بر آن داشته، كه بر گرد آن كعبه معرفت، به طواف معنوى برخيزند.
به همين دليل، نسخه‏ها، ترجمه‏ها، شروح، حواشى فراوان، به دست انديشمندان، از سده‏هاى پيشين تاكنون نگاشته شده است. افزون بر آن همه، نكاتى پراكنده در حواشى نسخه‏هاى كهن، كتابهاى خطى منتشر ناشده يا كتابهاى كمياب اندك شمار ـ كه در حكم نسخه‏هاى خطى به شمار مى‏آيند ـ ديده مى‏شود.
از آنجا كه اين گونه نكات پراكنده، به طور طبيعى، از منظر پژوهشيان ارجمند به دور مى‏ماند، برآن شديم كه به كمك رشته‏اى معنوى از «توجه به صحيفه سجاديه»، اين گوهرهاى پراكنده را در كنار هم جاى دهيم. هريك از اين فوائد متفرّقه، نكته‏اى خاصّ در موضوعى از موضوعات وابسته به صحيفه سجاديه را دربردارد. بديهى است كه تفاوت زبان يا حجم يا سطح مطلب در ميان اين نوشتارها، نبايد كسى را از بهره‏ورى مانع شود.
براى بهره‏ورى بيشتر پژوهشگران، نكات مربوطه، به ترتيب زمانى مرتّب شده‏اند و در صدر هر نكته، توضيحى بسيار كوتاه در مورد نويسنده، موضوع و منبع كلام، آمده است.
از پژوهشيان والامقام انتظار داريم كه همچنان «در آستان صحيفه»، به ما يارى رسانند.
بايد دانست كه نكته سوم به اهتمام جناب محمود نظرى، نكته ششم و هفتم به دلالت و اشراف استاد محقق عبدالحسين حائرى، و نكته‏هاى 1 و 4 و 5 و 8 به اهتمام صديق فاضل جناب عبدالحسين طالعى فراهم شد.
سپاس از همه اين بزرگواران و طلب رحمت و رضوان الهى براى آستان نشينان صحيفه سجاديه، بر اين بنده فرض است. اجر تمامى آنان با سيّد الساجدين باد.

صفحه از 190