بمنه و كرمه. ۱
رئيس محققين نصير الملّة والدين طوسى رحمهالله در يكى از رسائل خود مىگويد: مراتب ايمان مختلف است، مثلاً مانند مراتب معرفت آتش. پايينترين مرتبه آن مربوط به كسى است كه خبر موجودى را شنيده كه هر چيزى در مجاورت آن جاى گيرد، اثرش در آن موجود ظاهر مىگردد، بدون اين كه از آن چيزى كم شود و به اين موجود آتش گفته مىشود. نظير اين مرتبه در معرفت خدا، معرفت مقلّدان است كه دين را بدون دليل و حجّت تصديق مىكنند.
بالاتر از اين مرتبه، كسى است كه دود آتش به او مىرسد و به واسطه آن علم پيدا مىكند كه حتما مؤثرى دارد. پس به واسطه اثر ـ يعنى دود ـ به وجود آتش حكم مىكند. نظير اين مرتبه در معرفت خداى تعالى، معرفت اهل نظر واستدلال است كه با براهين قاطعه بر وجود صانع استدلال مىكنند.
بالاتر از اين درجه، مرتبه معرفتِ كسى است كه حرارت آتش را احساس مىكند و با قرار گرفتن در كنار آتش، موجودات را به آن مىبيند و از اين اثر منتفع مىگردد. نظير اين مرتبه در معرفت خداى سبحان، معرفت مؤمنان خالص است كه دلهايشان به خدا مطمئن شده و يقين كردهاند كه خدا نور آسمانها و زمين است، همان گونه كه نفس خويش را بدان وصف كرده است.
بالاتر از اين، مرتبه كسى است كه تماماً با آتش سوخته و همهاش از بين رفته باشد. نظير اين مرتبه در معرفت خدا، معرفت اهل شهود و فناى الهى است. و اين مرتبه، درجه بالا و مرتبه نهايى است. خداوند به فضل و كرمش، وصول به آن را روزى ما كند.
درباره بحث فنا كه گفته شده، برخى از اعاظم نظراتى دارند كه در سطور آينده نقل خواهد شد.
1.ـ مفتاح الفلاح / ۳۶۲. بنگريد: الأربعين، ذيل حديث دوم ص ۸۲ و ۸۱.