مبانى اخلاقى در صحيفه سجاديه - صفحه 75

نظرى است و شايسته است جداگانه مورد بررسى قرار گيرد.
در اينجا به عنوان نمونه، به بحث املكيت خداوند سبحان اشاره مى‏شود. امام سجاد عليه ‏السلام دعاى 22 را اين گونه آغاز مى‏كند: «اللهم انّك كلّفتنى من نفسى ما انت املك به منّى، و قدرتك عليه و علىّ اغلب من قدرتى» . اين عبارت، به صراحت، دو نكته را بيان مى‏كند: اول آنكه انسان و قدرت او، واقعى است نه خيالى و پندارى. اين جمله، خطّ بطلانى است بر اين انديشه كه تمام موجودات «وهم و خيال و تصويرهايى در آينه» است ۱ يا سخن ديگرى كه همه انسان‏ها را «شير» مى‏داند، ولى نه شير واقعى، بلكه «تصوير شيرى كه بر روى پرده است»، به اختيار خود حركتى ندارد، بلكه اين باد است كه او را به هر سويى كه بخواهد به جنبش درمى‏آورد. ۲
در عبارت امام سجاد صلوات الله عليه، سخن از قدرت و تكليف واقعىِ انسان است. اين دو واقعيت ـ كه بر انسانِ واقعى مترتّب است ـ اختيار انسان را به خوبى مى‏رساند و جبر را نفى مى‏كند. امّا نفى جبر، به گونه‏اى است كه او را به ورطه تفويض نمى‏كشاند و واقعيت «لا يمكن الفرار من حكومتك» ۳ را ناديده نمى‏گيرد. اين ويژگى بيان وحى است كه در جايى به اجمال، «لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين» ۴ مى‏گويد، و در جاى ديگر ـ مانند دعاى 22 صحيفه ـ آن را تبيين مى‏كند. جالب توجّه آن كه اين نكات را، هر كسى با اندك توجّهى با واقعيت‏هاى زندگى خود منطبق مى‏يابد، يعنى هم مالكيت

1.ـ گفته‏اند: كلّ ما فى الكون وهم او خيال او عكوس فى المرايا او ظلال.

2.ـ گفته‏اند: ما همه شيران ولى شير عَلَم حمله‏مان، از باد باشد دم به دم حملمان از باد و ناپيداست باد جان فداى آن كه ناپيداست باد مثنوى ص ۱۷ س ۱۸

3.ـ تعبير امام امير مؤمنان عليه ‏السلام در دعاى كميل. رك: مفاتيح الجنان ص ۶۳.

4.ـ در بحارالانوار بابى وجود دارد تحت عنوان: ابطال الجبر و التفويض و اثبات الامر بين الامرين. رك: سفينه‏البحار ۲ / ۳۸۷.

صفحه از 92