نمايه سفينه، دوره دوم (شماره 5 تا 8) - صفحه 166

عنوان مدخل در نمايه وارد شده است. در صورت ضرورت از عناوين مقالات نيز كليد واژه انتخاب شده است.
1 ـ 3 ـ ويژگيها و ساختار؛ در مجموع تعداد 27 مقاله و 8 گزارش معرفى كتاب و بايسته‏هاى پژوهشى، در موضوعات كلى نهج‏البلاغه و صحيفه سجاديه و موضوعات مرتبط، نمايه سازى شده است. به لحاظ پوشش زمانى؛ مقالات و گزارشهاى ارائه شده در 4 شماره فصلنامه سفينه از زمستان 83 تا زمستان 84، يعنى يك دوره يك ساله را شامل مى‏شود كه با توفيق خداوند در هر دوره يك ساله انجام خواهد شد و هر چهار دوره به صورت كتابى مستقل بعنوان نمايه سفينه منتشر خواهد شد.
ـ ساختار نمايه نيز شامل نمايه موضوعى، نمايه عناوين در دو بخش : الف: به ترتيب الفباى عنوان ب : به ترتيب شماره‏هاى 5 تا 8 سفينه، و نمايه پديدآور است.
ـ در نمايه پديدآور ذيل نام هر پديدآور در صورتى كه نقشى غير از مؤلف داشته باشد، نقش خاص پديدآور در قلاب [ ] آورده شده است.
ـ در مورد معرفى كتاب كه معمولاً عنوان خاصى ندارد در نمايه پديدآور، پس از عنوان كتاب معرفى شده، در قلاب [ ] «معرفى كتاب» آمده است. در نمايه عنوان نيز پس از عنوان و مؤلف كتاب يا نشريه معرفى شده در داخل قلاب از عبارات ]معرفى كتاب [استفاده شده است.
ـ براى جلوگيرى از تكرار واژه‏ها در مدخل‏ها از نشانگر «~» استفاده شده است.
ـ حتى‏المقدور صورت مفرد واژه‏ها بكار رفته و در هنگام ضرورت استفاده از واژه‏هاى جمع، شكل جمع سالم بكار برده شده است كه لااقل از رديف الفبايى شكل مفرد فاصله نداشته باشد مانند راويان، نائبان بجاى رواة يا نواب و يا از پسوند ها ـ هاى در داخل قلاب [ ] استفاده شده است. بنابراين پسوند جمع در ترتيب الفبا قرار نمى‏گيرد. مانند: فهرست ]ها ].
در صورتى كه شكل جمع مكسر كلمه‏اى رايج بوده، ناگزير از جمع مكسر استفاده شده است مانند مشايخ، اصول اربعمائه، اصول فقه
ـ براى تسهيل و تسريع در بازيابى اطلاعات از ارجاعات «نگاه كنيد به» با علامت

صفحه از 216