گامى ديگر در آستان صحيفه - صفحه 100

استاد فقيد سيد جلال الدين آشتيانى. اين كتاب، كه چهار جلد از آن انتشار يافت، ده‏ها رساله از فلاسفه ايرانى را در موضوعات مختلف، به ترتيب زمانى در بر دارد. از اين رو، يكى از بهترين منابع در مورد تاريخ تحوّل اين علم را نشان مى‏دهد.
5 ـ فوايد ديگرى بر اين شيوه تحقيق و تصحيح متون، مترتّب است. نگارنده اين سطور، پس از انتشار مقاله «در آستان صحيفه»، ۱ بر آن شد كه اين راه را در مورد صحيفـه سجاديه پى‏گيرد و گامى جديد در اين راه بردارد. در اين گفتار ـ مانند گفتار پيشين ـ چنين نكات به ترتيب زمانى است. اميد، آن داريم كه عنايات الهى صاحب اين صحيفه آسمانى شامل حال گردد و صاحب نظران نيز ضمن تحليل و نقد و بررسى اين شيوه، نكات بديع و مفيد در مورد صحيفه را به ما گزارش دهند و ما را در تداوم اين راه، يارى رسانند.

نكته 1: پنج فائده از نسخه خطى صحيفه سجاديه محشّى به حاشيه محدث جزائرى

توضيح : نسخه‏اى از صحيفه سجاديه در كتابخانه مجلس موجود است كه به گواهى برگ 162 آن، به خط محمد مؤمن حاجى محمد ابهرى الجى اصفهانى است كه در روز دوشنبه 26 شعبان 1075 نوشته شده و حواشى محدّث بزرگ مرحوم سيد نعمت الله جزائرى را دربردارد. اين نسخه به شماره 5481 در كتابخانه مجلس نگهدارى مى‏شود. پنج فائده از اين نسخه برگزيده‏ايم كه ارائه مى‏شود.

فائده اول ـ دعا در صلوات بر پيامبر و خاندانش:

در اين نسخه بعد از دعاى دوم (دعاى بر پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم) دعايى كوتاه آورده تحت عنوان «و كان من دعائه عليه ‏السلام فى ذكر آل محمد:» . متن دعا اين است:
اللهم يا من خصّ محمدا و آله بالكرامة، و حباهم بالرسالة، و خصّهم بالوسيلة، و جعلهم ورثة الانبياء، و ختم بهم الاوصياء و الائمة، و علّمهم علم ما كان و ما بقى، و جعل افئدة من الناس تهوى اليهم، فصلّ على محمد و آله الطاهرين، و افعل بنا ما انت اهله فى الدين و الدنيا و الآخرة، انك على كل شى‏ء قدير.

1.فصلنامه سفينه، شماره ۷، ص ۱۶۷ ـ ۱۹۰.

صفحه از 114