گامى ديگر در آستان صحيفه - صفحه 98

مقدمه:

1 ـ تحقيق و تصحيح متون كهن، عمدتا به شيوه «متن ـ محور» انجام شده است و مى‏شود. ازاين‏رو، گاهى يك متن مفصّل كامل به دست تحقيق و تصحيح سپرده مى‏شود كه در قالب كتاب ارائه مى‏شود. گاهى اين متن، مختصر است كه در حدّ رساله عرضه مى‏شود. و گاهى ـ به هر دليل ـ گزيده يا بخشى از متن، تحقيق و تصحيح و منتشر مى‏شود. به هر حال، محور اصلى، يك متن مشخّص است.
2 ـ يك شيوه ديگر براى تحقيق و تصحيح متون، شيوه «موضوع ـ محور» است. در اين شيوه، موضوع به عنوان محور قرار مى‏گيرد، نه يك متن مشخص. به بيان ديگر، در اين شيوه، در جست و جوى موضوعى خاصّ، كند و كاوى در متون صورت مى‏گيرد. در پى آن موادى انتخاب مى‏شود: گاهى يك متن كامل (مختصر يا مفصل)، گاه فصل يا بخشى از يك متن يا مقدمه يا خاتمه آن، و گاه حواشى يك متن (يادداشت‏هاى صفحات آغاز و انجام، وقفنامه‏ها، برخى از حواشى كه توسط مصنف يا غير او نوشته مى‏شود).
سپس گزينش اين موادّ، تحقيق و تصحيح آنها (حتّى الامكان بر مبناى چند نسخه)، تدوين آنها به شيوه‏اى خاصّ (مثلاً به ترتيب زمانى، جغرافيايى، ريزموضوع و...) و سرانجام، انتشار آنها انجام مى‏شود.
3 ـ اين شيوه، فوايد و ثمراتى در پى دارد. از جمله:
3 ـ 1 . انتشار بخش‏هايى از آثار كهن، كه گاه، حتّى در صورت انتشار كامل آن اثر،به آن توجه نمى‏شود. مانند: وقفنامه‏ها، يادداشت‏هاى صفحات آغاز و پايان نسخه‏ها و مانند آنها، با وجود فوائدى كه در آن است.
3 ـ 2 . گاهى امكانات و زمينه براى نشر كامل يك اثر كهن فراهم نيست. در اين حال، تحقيق و تصحيح و نشر بخشى از آن اثر، مى‏تواند ارزش، انگيزه، شيوه و ويژگى‏هاى آن را به اهل تحقيق بشناساند.
3 ـ 3 . گردآورى موادّ پراكنده (جمع الشتات) حول يك محور، تا پژوهشگران به كمك آن به نكات تازه دست يابند. تحليل و بررسى تاريخى درباره يك موضوع، جرقّه‏هايى كه در فكر اهل نظر زده مى‏شود، و دستاوردهايى كه نتيجه صيد شكار ذهن‏هاى وقّاد است، نمونه‏هايى از اين نكات تازه است.

صفحه از 114