عرفه، كه تمام نيازهاى فرد مسلمان را در دنيا و آخرتش در بر دارد)، رويكرد تربيتى و هدايتى و اخلاقى، تصوير حسّى و... [ نويسنده مقاله براى اين موارد، نمونه مىآورد.]
ـ امام زين العابدين عليه السلام در دعاهاى خود، دقيقترين دقائق عقيده را ادا كرد و كتابى فراهم آورد كه از هر جهت نمونه است: در فهم دين: اوامر و نواهى الهى، در ادب فرد و جامعه، در لغت كه مفردات آن و معانى لغوى و تعبير و تصويرهايش در نهايت زيبايى و ژرفنگرى است. از دعاهاى آن محرابى ساخت كه هر فرد مسلمان مىتواند در آن محراب به عبادت ايستد و با خدايش مناجات كند. چنين است كه آن را در جايگاه «زبور» نشاندهاند.
7 ـ البُعد الانسانى فى الصحيفة السجادية [ بُعد انسانى در صحيفه سجاديه ]/ دكتر حسن عباس نصرالله، استاد ادبيات عرب در دانشگاه لبنان [ ص 84 تا 97 ]
ـ على (امام سجاد عليه السلام ) نواده على (اميرالمؤمنين عليه السلام ) است و صحيفهاش نواده نهجالبلاغه. صحيفهاش آييننامه زندگانى براى امّت است كه عقايد صحيح، عبارات و رفتارهاى اجتماعى را آموزش مىدهد و حقوق افراد و جوامع را يادآور مىشود.
ـ شيوه و منش اخلاقى امام سجاد عليه السلام ـ به گونهاى كه دو محدّث و مورّخ بزرگ اهل تسنن: ابو نعيم اصفهانى (متوفى 430) در كتاب حلية الاولياء و ابن عساكر (متوفى 571) در تاريخ دمشق ترسيم كردهاند ـ آكنده از زيبايىهاست: انسانگرايى، دوستى با بينوايان، صدقههاى پنهانى، مهربانى با حيوانات، حلم و گذشت، و مانند آنها [مؤلف مقاله، نمونههاى مختلف نقل مىكند.] اين ويژگىها در صحيفه نيز ديده مىشود. مثلاً امام سجاد عليه السلام در دعاى 39 عرضه مىدارد: «اللهم... خذ ظالمى و عدوى عن ظلمى بقوتك.» لطافت اين درخواست بر اهل نظر پوشيده نيست. آنگاه در تكميل آن مىفرمايد: «و اعصمنى من مثل افعاله، ولا تجعلنى فى مثل حاله» (دعاى 14)، نيز: «اللهم فلما كرهت الىّ ان اُظلم، فقنى من ان أَظلم» (دعاى 14) بالاتر از آن، در ضرورت كمك به مظلوم مىفرمايد: «اللهم انى اعتذر اليك من مظلوم ظُلم بحضرتى فلم أنصره» (دعاى 38).
همينگونه است دعا براى مصاحبت فقراء (دعاى 30)، محبّت والدين و نيكى به آنها (دعاى 24)، محبّت به همسايگان (دعاى 26) و...