11 ـ المنهج فى الصحيفة السجادية [ شيوه صحيفه سجاديه] / دكتر اسعد على، استاد ادبيات عربى، دانشگاه دمشق [ ص 129 تا 137 ]
ـ صحيفه سجاديه، خوانِ گسترده اهل بيت است كه مشتاقان طعام معنويت را به سمت خود فرامىخواند. وقتى به اين خوانِ احسانِ الهى مىنگريم، امام سجاد عليه السلام را مىبينيم، كه در اوج عظمت است، امّا در برابر خداوند بزرگ، در نهايت خاكسارى سخن مىگويد. آيا افراد خودپسند و خودبين، با ديدن اين سخنان، از رفتار خود حيا نمىكنند؟ اينان بايد از «مائده آل محمد صلى الله عليه و آله وسلم» بهره گيرند تا به اخلاق الهى دست يابند.
شكرا لزين العابدين... و بيتهأدّى مزامير القديم الانفس
و أعاد داوود الحياة... كأنّمالاموت... سارة فى البهاء الأكيس
و يقول عنها الملهمون تحيّةيا امّ اطفال بجنّة أقدس
12 ـ الصحيفة السجادية و أثرها فى تأسيس مدرسة أهل البيت [ اثر صحيفه سجاديه در بنيانگذارى مكتب اهل بيت] / دكتر زهير غزاوى، پژوهشگر فلسطينى [ ص 138 تا 149 ]
امام سجاد عليه السلام پس از فاجعه كربلا، بار ديگر به بازسازى مكتب اهل بيت عليهم السلام پرداخت. از جمله اين شيوهها، شيوهاى بود كه بعدها منبر حسينى ناميده شد، كه از گريههاى 35 ساله امام سجاد عليه السلام در رثاى پدر بزرگوارش آغاز شد. حضرتش در كنار رفع نيازمندىهاى نيازمندان حجاز، حوزه علميهاى برپا داشت، كه افراد آن را بردههايى تشكيل مىداد كه حضرتش (طبق قانون رايج آن روز) مىخريد و آموزش دينى ـ طبق مكتب اهل بيت ـ به آنها مىداد و سپس آزادشان مىكرد. در كنار اين حركت، مجموعهاى از متون دعايى را به آيندگان انتقال داد. در اين كار، فرهنگ قرآن را كه بر جدّ والاتبارشان نازل شده بود، به كار گرفت و به شكل دعا، به سوى خدا بالا برد، به گونهاى كه دعا را «قرآن صاعد» ناميدهاند. صحيفه، چنان ارتباط محكمى با امام سجاد عليه السلام يافته، كه هركدام از اين دو، يادآور ديگرى است. نتيجه، اين شد كه حضرتش ـ با آن كه به دليل سلطه بنىاميه، امكان خروج از مدينه را به راحتى نداشت ـ توسط كتاب گرانقدر «صحيفه سجاديه» نقشى اساسى در پديدآوردن مكتب اهل بيت ايفا كرد. زمينهسازى