ابعاد انسانى و اجتماعى صحيفه سجاديه - صفحه 158

اين گرايش‏ها ساخته انسان نيست، بلكه خداوند در او به وديعه نهاده تا انسان را ـ به كمك آن‏ها ـ به خدايش رهنمون شود، چنان كه در صحيفه آمده است: «والحمدالله ما عرّفنا من نفسه، و ألهمنا من شكره...» (دعاى 1)

دوم ـ منابع براى مراجعه

1 ) قرآن. خداوند، قرآنِ زيباى خود را بر پيامبر بزرگوار فرستاد، تا منبع اصلى براى انديشه صحيح انسان باشد. اثرپذيرى امام سجاد عليه ‏السلام از قرآن به گونه‏هاى مختلف پيداست، از جمله توشيح بسيارى از دعاها با متن يا معانى آيات، و دعايى مخصوص ختم قرآن (دعاى 42).
2 ) مكتب پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم. پيامبرى كه به زبانِ وحى مى‏فرمود: «انا افصح العرب»، و درهاى مدرسه خود را براى همه بشر گشود، جانشينان بحقّ خود را به عنوان مبيّن آن مكتب به بشر شناساند. ذكر جميل نبوى در دعاهاى صحيفه (به ويژه دعاى دوم) نمونه بارز آن است.
3 ) نهج‏البلاغه و دعاهاى امامان پيشين عليهم ‏السلام . اوج فصاحت و بلاغت در كتاب نهج‏البلاغه و نيز در دعاهاى مأثور از امامان پيشين (مانند دعاى كميل، مناجات شعبانيه و دعاى عرفه)، در دعاهاى امام سجاد عليه ‏السلام نيز پيداست.

سوم ـ نمودهاى هنرى

1 ) زيبايى‏هاى موضع ـ محور. مانند: گسترش و فراگيرى، تنوّع، هماهنگى و ترتيب.
2 ) گونه‏هاى مختلف زيبايى. مانند: زيبايى‏هاى صوتى (عبارات گوش‏نواز و مسجّع)، زيبايى‏هاى واژگانى (كاربرد كلمات مترادف و پرمعنى)، زيبايى‏هاى تركيبى، زيبايى‏هاى تصويرى، زيبايى‏هاى معنوى.
[مؤلف، براى اين موارد، نمونه‏هايى نقل كرده است.]

15 ـ الصحيفة السجادية، مرجعية شرعية [ مرجعيت شرعى صحيفه سجاديه ]/ شيخ اديب حيدر، پژوهشگر لبنانى [ ص 177 تا 182 ]

ـ تغيير نظام اسلامى از خلافت الهى به سلطنت بشرى، فاجعه‏اى بود كه به دستِ

صفحه از 165