از شمار خرد هزاران بيش - صفحه 160

است. بزرگانى كه هستى خود را در آموختن و تحقيق و نشر ارزشها و آثار دينى و الاهى مى‏دانستند.
عالمانى وارسته كه از لحظه لحظه‏ى عمر خويش براى كاويدن زاويه‏هاى ناشناخته يا كمتر شناخته‏شده‏ى علوم قرآن و حديث و تاريخ و سيره و فضايل اهل بيت نبى عليهم ‏السلام استفاده كردند و آثارى پرارزش را به جامعه تقديم نمودند. علّامه‏ى بزرگوار استاد محمّدباقر محمودى از چهره‏هاى درخشان در اين كار و از نوادر روزگار در نشر حقايق مربوط به اهل بيت عليهم ‏السلام بود كه در 17 ربيع‏الأوّل 1427 مصادف با سال‏روز ولادت نبى اكرم و امام صادق، برابر با 27 فروردين 1385 در وقت نماز ظهر به ملكوت اعلا پيوست.
آرى با رفتن او:



از شمار دو چشم يك تن كموز شمار خرد هزاران بيش

1ـ زندگى:

محقّق ارجمند، فقيه بزرگوار، اصولى، مفسّر متكلّم، كتاب‏شناس و حديث‏شناس عالى‏قدر، حاج شيخ محمّد باقر محمودى در حدود سال 1341 قمرى، نزديك به 1302 شمسى در «علا مرودشت» ديده به جهان گشود. زادگاه او كه امروز شهرى كوچك در جنوب استان فارس است در آن روزگار روستايى محروم و دورافتاده بود؛ امّا مردمانى خون‏گرم، سخت‏كوش، محبّ خاندان وحى، متديّن و دوستدار علم و عالمان داشت.
شايد وقتى نامش را «محمّدباقر» گذاشتند اصلاً آينده‏اش را نمى‏دانستند كه او چون ستاره‏اى درخشان در درياى علم باقرالعلوم عليه ‏السلام و جدّش اميرمؤمنان به كاوش مى‏پردازد تا از اين درياى پرگهر مرواريدهاى نور و دانش صيد كند، چه نامى بامسمّى برايش انتخاب كردند. برخى از اجداد محمّدباقر از اهل فضل و دانش در منطقه‏ى خود بوده‏اند و هم‏اكنون نيز تعدادى از اين خاندان از زمره‏ى اهل دانش و تحقيق‏اند. مى‏دانيم كه مناطق دور و گرمسير، محلّ زحمت و سختى است و محمّدباقر هم دوران كودكى و نوجوانى را مانند بسيارى ديگر از همزادان و

صفحه از 178