از شمار خرد هزاران بيش - صفحه 167

بود براى كسانى كه به ديدنش مى‏رفتند و حقيقتا ديدار او درس‏آموز و مغتنم بود. در زمان مسافرت و سركشى به اقوام و آشنايان در شهرستان، يا شركت در بعضى مجالس هم تا جايى كه مقدور بود ايشان از نوشتن و مطالعه دست نمى‏كشيدند. اين جهد و تلاش باعث شد كه در بيش از پنجاه سال سخت‏كوشى، نزديك به پنجاه اثر بسيار مفيد و كم‏نظير به دوستداران خاندان رسالت و اهل علم تقديم كنند. كارهاى علمى و پژوهشى ايشان، از يك طرف باعث شادى محبّان اهل بيت و دانش‏دوستان شد و از سويى خشم معاندان و مخالفان متعصّب را برانگيخت به گونه‏اى كه او را اهل غلو دانستند و بر او خشم گرفتند.

3ـ4. صبور در تحمّل سختى‏ها:

گفته‏اند كه «نابرده رنج، گنج ميسّر نمى‏شود.» و بزرگان علم هميشه با سختى‏ها دست و پنجه نرم كرده‏اند، از ناز و تنعّم دور بوده‏اند، پويا و مقاوم در برابر سختى‏ها ايستاده‏اند و با همّت بلند خويش كوه مشكلات را پشت سر گذاشته‏اند.
محقّق فقيد علّامه محمودى از نوادرى بود كه اغلب عمر با سختى و مشكلات روبه‏رو بود. از نوجوانى و جوانى با فقر شديد، از بى‏كسى و بى‏پناهى در آغاز تحصيل در نجف اشرف و بسيارى از سال‏هاى بعد، همواره او سختى‏هايى را گذراند و چون كار براى خدا بود و بر خدايش توكّل كرده بود، موفّق و سرافراز شد. محمودى حقيقتا مؤمن و باورمند به توكّل بر خدا و سراسر زندگى‏اش هم گواه بر اين ايمان بود.

3ـ5. كم‏خورى و ورزش:

ايشان در حفظ سلامت خود در راه هدف بزرگى كه داشت اهتمام مى‏ورزيد؛ لذا بسيار كم مى‏خورد و در جايى كه بر سفره‏ى مهمانى و پذيرايى مى‏رفت از غذاهاى چرپ و سنگين نمى‏خورد. بنده خود شاهد بودم زمانى كه به زادگاهشان تشريف مى‏آوردند آشنايان و دوستان، ايشان را به منزل خود دعوت مى‏كردند و به همراه ايشان چند نفر ديگر هم دعوت مى‏شدند. ميزبانان به جهت احترام سعى مى‏كردند سفره‏اى در شأن ايشان پهن كنند، امّا او به خوردن غدايى ساده و كم‏اكتفا

صفحه از 178