از شمار خرد هزاران بيش - صفحه 169

3ـ8. صله‏ى رحم و اداى حقوق دوستان و همسايگان:

ايشان به اين موضوع بسيار اهميّت مى‏داد و به هر گونه‏اى از حال بستگان، دوستان و آشنايان جويا مى‏شد. دوست داشت همه با هم، خوب و دوست باشند و تا جايى كه مى‏توانست در رفع كدورت‏ها و تحكيم روابط ديگران مى‏كوشيد. به سوابق دوستى و آشنايى با افراد حتّى پس از فوت آن‏ها ارج مى‏نهاد. در سلام پيش‏دستى مى‏كرد و در منزل و محفل و به ويژه در كوچه و خيابان به هر كه مى‏رسيد، سلام مى‏كرد.

3ـ9. اهتمام به حفظ و نگه‏دارى كتاب و احترام به آن:

ايشان علاوه بر اين‏كه به كتاب به عنوان يك شى‏ء ارزشمند احترام مى‏گذاشت، ديگران را نيز به نگه‏دارى و احترام به كتاب دعوت مى‏كرد و همين امر باعث شد كه كتاب‏هايى با عمر بيش از پنجاه سال در نزد وى سالم بماند.

3ـ10. غيرت دينى در امر به معروف و نهى از منكر:

استقلال و عزّت نفس، توجّه به تعليم و تربيت فرزندان، ميهمان‏نوازى، جذب و تشويق نيروهاى مستعد به فراگيرى دروس دينى، از ديگر ويژگى‏هاى اخلاقى و رفتارى استاد بود. هم‏چنين احترام به عموم مؤمنين و متديّنين، تنفر و انزجار از ظلم و ظالم، احترام به عالم و دانشمند و استاد، به گونه‏اى كه از همه‏ى استادان خود به نيكى ياد مى‏كرد ولو نظرى مطابق نظر آن‏ها نداشت، عفّت زبان و به كار نبردن الفاظ ناروا حتّى هنگام ناراحتى و عصبانيّت، پرهيز از آزار حيوانات و جلوگيرى از اين كار، تواضع در كارهاى علمى خود، صفاتى ديگر از مجموعه‏ى صفات اخلاقى و كردارى ايشان بود.
مرحوم محمودى، دايره‏المعارفى از علوم مختلف به ويژه علوم دينى و مجموعه‏اى از مكارم و فضايل اخلاقى بود كه رفتنش حقيقتا مصداق «إذا مات العالِمُ ثَلُمَ في الإسلام ثُلمة لا يَسدُّها شى‏ء» بود. عالمى عامل، فاضلى متّقى، وارسته‏اى سخت‏كوش، دانشمندى صبور و شخصيّتى ممتاز بودند. از پيشرفت و ترّقى صحيح ديگران در امور مادى و معنوى خوشحال مى‏شدند، از بيكاربودن جوانان نگران و

صفحه از 178