از شمار خرد هزاران بيش - صفحه 170

ناراحت به تحصيل و اشتغال آنان شادمان مى‏شدند.

4ـ ارتباط با بزرگان

ايشان در طول تحصيلات و كارهاى علمى و پژوهشى خود با بسيارى از استادان، علما و بزرگان در ارتباط بودند؛ امّا ارتباط ايشان به سبب اولويت و محور كارشان با سه شخصيّت، اهميّتى ويژه داشت:

4ـ1. علّامه امينى

مرحوم محمودى در سال‏هاى آخر عمر علّامه امينى، با ايشان در ارتباط بود و با توجّه به كارهاى تحقيقاتى ايشان، اين روابط به گونه‏اى شده بود كه استاد محمودى مى‏توانست در طول شبانه‏روز و حتّى هنگام تعطيل از كتاب‏خانه‏ى علّامه امينى استفاده كند. مرحوم علّامه امينى مشوّق ايشان در تحقيقاتشان بودند.

4ـ2. حاج آقابزرگ تهرانى

ارتباط علّامه محمودى با آن مرحوم، در هفت سال آخر عمر حاج آقابزرگ بود. گرچه پيش از آن با وى آشنايى داشت؛ امّا در اين سال‏ها ارتباط به طور پيوسته برقرار بود و تا آخر عمر مرحوم حاج‏آقا بزرگ ادامه داشت. زمانى كه علّامه محمودى به علّت نداشتن جا براى استراحت در پشت بام كتاب‏خانه‏ى علّامه امينى مى‏خوابيدند و استراحت مى‏كردند، حاج آقابزرگ تهرانى به ايشان گفته بود: بيرونى منزل و كتاب‏خانه‏ى من در اختيار شماست، شب‏ها را اين‏جا بخوابيد.

4ـ3. محقّق بزرگ، سيّد عبدالعزيز طباطبايى

محقّق طباطبايى در طول سال‏هاى تأليف و تحقيق علّامه محمودى، بيشترين همكارى را با وى داشت و بسيارى از نسخه‏هاى خطّى را كريمانه در اختيارش قرار داد. از اين رو استاد در بيشتر آثار خود از طباطبايى به بزرگى ياد مى‏كرد و احياى بسيارى از گنجينه‏هاى علمى را مرهون وى مى‏دانست.

صفحه از 178