از شمار خرد هزاران بيش - صفحه 172

مى‏توانيم به وسيله‏ى نوشته‏هاى آن‏ها احتجاج كنيم و انتشار اين آثار در افزون ايمان مؤمنان مؤثّر است و وجود يك مطلب در ميان مصادر هر دو فريق، مايه‏ى استحكام آن است.
هم‏چنين از ويژگى‏هاى كار تحقيقى ايشان، تخريج حديث در پاورقى‏ها به صورت فنّى و مصطلح بين مؤلّفان عامه است. شايد بتوان ادّعا كرد پس از مرحوم علّامه امينى كه تا حدودى چنين روشى داشت، ايشان اوّلين كسى بود كه در تمام آثار خود اين روش را اعمال كرده است.

6ـ ديدگاه‏ها درباره‏ى استاد محمودى:

شخصيّت و اهميّت كار علّامه محمودى به تدريج براى اهل علم شناخته مى‏شد و آنان كه دستى در كار داشتند وظيفه‏ى خود دانستند كه از اين شخصيّت علمى وارسته و بى‏ادّعا تجليل كنند. به همين مناسبت در تاريخ 23 اسفند 1383 در مدرسه‏ى دارالشّفاء قم همايش نكوداشت استاد محمّدباقر محمودى با شركت برخى از مقامات و نمايندگان مراجع تقليد و عدّه‏اى از علما، طلّاب و فضلا برگزار شد و از خدمات پنجاه‏ساله‏ى استاد به حوزه‏ى علم و دين تقدير به عمل آمد.
حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى مكارم شيرازى در پيامى به همايش فرموده‏اند: از جمله مردان مخلص در زمان ما محقّق عالى‏قدر آيه‏اللّه‏ محمودى است كه اكثر مؤلّفات خود را كه به حدود پنجاه تأليف گران‏بها مى‏رسد به اين هدف مقدّس (احيا و نشر ميراث مكتوب فضايل اهل‏بيت) اختصاص داده است.

حضرت آيه‏اللّه‏ العظمى صافى گلپايگانى:

«ما به افرادى كه مانند ايشان جامع باشند نياز داريم. ما بايد براى آقاى محمودى دومى و سومى پيدا كنيم و طلّاب و فضلا را وارد اين نوع تحقيقات كنيم. ايشان در قيامت حجّت خدا هستند بر ما. حجّت‏اند براى همه‏ى كسانى كه مى‏توانستند كار كنند و نكردند. ساده‏زيستى و بى‏ادّعايى آقاى محمودى خيلى اهميّت دارد و براى همه به خصوص طلّاب درس زندگى است.»

صفحه از 178