از شمار خرد هزاران بيش - صفحه 173

آيه‏اللّه‏ شيخ هادى معرفت:

«سه ويژگى در ايشان كاملاً برجسته و آشكار بود: طبع سليم، استقامت و پشتكار فوق‏العاده، عشق به اهل بيت عليهم ‏السلام .»

آيه‏اللّه‏ حاج ميرزا احمد دشتى نجفى:

«در طىّ مدّت طولانى آشنايى چند ويژگى را در ايشان برجسته‏تر مى‏ديدم: كمالات نفسانى و خصوصيات اخلاقى، سخت‏كوشى و پركارى ايشان، عشق و علاقه‏ى شديد به اهل بيت.»

شهيد مطهّرى:

استاد مطهّرى در زمانى كه كتاب سيرى در نهج‏البلاغه را نوشته‏اند با وجودى كه شخصا استاد را نديده و نمى‏شناخته‏اند با ديدن كتاب نهج‏السعاده كه تا آن زمان چهار جلدش چاپ شده بود، درباره‏ى اهميّت كار ايشان گفته‏اند:
«خوشبختانه در عهدها و عصرهاى متأخّرهاى افراد ديگرى در پى گردآورى اسناد و مدارك نهج‏البلاغه برآمده‏اند و شايد از همه مشروح‏تر و جامع‏تر كتابى است به نام نهج‏السعاده فى مستدرك نهج‏البلاغه كه در حال حاضر به وسيله‏ى يكى از فضلاى ارزشمند (مقيم) عراق به نام محمّدباقر محمودى در حال تكوين است. در اين كتاب ذى‏قيمت مجموعه‏ى سخنان على عليه ‏السلام اعم از خطب، اوامر، كتب و رسائل، وصايا، ادعيه و كلمات قصار جمع‏آورى شده است. اين كتاب شامل نهج‏البلاغه فعلى و قسمت‏هايى علاوه بر آن است كه سيّد رضى آن‏ها را انتخاب نكرده يا در اختيارش نبوده است و ظاهرا جز قسمتى از كلمات قصار مدارك و مآخذ همه به دست آمده است.»

7ـ از سخنان استاد محمودى :

«هر كس نهج‏البلاغه را به كار بندد و در راه تحصيل هدف عالى از زحمت و فشار نترسد خير دنيا و آخرت را جمع كرده است. نهج‏البلاغه بعد از قرآن معجزه‏ى دوم است. نهج‏البلاغه از جهات گوناگونى مايه‏ى باليدن و نازيدن شيعه است؛ همان‏گونه كه ابعاد حضرت على عليه ‏السلام نامتناهى است، نهج‏البلاغه نيز غيرمتناهى است.»

صفحه از 178