از شمار خرد هزاران بيش - صفحه 174

«طلبه‏ها قبل از هر چيز ابتدا بايد جنبه‏ى علمى خود را تقويت كنند، آن هم با انگيزه‏ى دين و عمل كردن نه با اين انگيزه كه به رياستى و مقامى برسند. كسى كه اخلاقيات اسلامى را نمى‏داند يا مى‏داند و عمل نمى‏كند ارزش ندارد. مبلّغان دينى دو وظيفه دارند: اوّل اين كه در اسناد و درستى مطالبى كه مى‏گويند تحقيق كنند. تا به صحت و درستى مطلبى يقين ندارند نگويند. دوم اين است كه به طور كلّى در عزادارى‏ها، كارها و برنامه‏هايمان صحيح باشد. جوش و خروش مردم و به خصوص جوان‏ها را در ايّام سوگوارى بايد به سمت صحيح هدايت كرد. پس همه‏ى گفتار و رفتار ما بايد روى موازين صحيح دينى و علمى و عقلانى باشد.»

8 ـ آثار علمى استاد :

تلاش خستگى‏ناپذير و پشتكار علّامه محمودى از او پژوهشگرى پركار و پرثمر ساخت. او از آغاز، محور كار خود را اهميّت دادن به امورى مى‏دانست كه اولويت دارند و ديگران از آن غافل مانده و يا نتوانسته‏اند وارد شوند يا كمتر به آن پرداخته‏اند. ايشان خود گفته‏اند: «من از همان آغاز خيلى علاقه‏مند بودم كتاب‏هاى خلافى بين شيعه و سنّى را مطالعه كنم. مثل كتاب احقاق الحق قاضى نوراللّه‏ كه تنها يك جلدش را در اختيار داشتم. در همين كتاب يا كتاب ديگرى مشاهده كردم ابن‏تيميه به اهل بيت عليهم ‏السلام مخصوصا به عسكريين عليهماالسلامجسارت‏هاى بزرگى كرده است. خيلى ناراحت شدم تا جايى كه همانند مبارزى كه نور چشمى‏اش را كشته باشند و بگويد تا انتقام نگيرم آرام نخواهم نشست، اين تصميم را گرفتم كه بايد زندگى‏ام را صرف جواب‏دادن به اين متمرّدين كنم و چنين شد كه كار پژوهش را آغاز كردم.»
آثار ايشان عموما درباره‏ى اهل بيت است. برخى درباره‏ى سخنان آن بزرگواران، برخى در زمينه‏ى تاريخ اهل بيت و پاره‏اى فضايل و مناقب آنان است. تاكنون 33 عنوان از آثار تأليفى و تحقيقى ايشان در 54 جلد منتشر شده است.

صفحه از 178