معرفت و هدايت، فعل خدا است آيات و روايات - صفحه 15

معرفت خدا قرار دارد.

2ـ 3. امام صادق عليه ‏السلام مى‏فرمايد:

«إِنَّ أَمْرَ اللَّهِ كُلَّهُ عَجِيبٌ إِلّا أَنَّهُ قَدِ احْتَجَّ عَلَيْكُمْ بِمَا قَدْ عَرَّفَكُمْ مِنْ نَفْسِهِ.» ۱ تمام امر خداوند متعال عجيب است، جز اين‏كه او بر شما احتجاج مى‏كند بدان‏چه از نفس خويش به شما شناسانده است.
اين حديث به سند ديگرى در محاسن به اين صورت نقل شده است:
«إِنَّمَا احْتَجَّ اللَّهُ عَلَى الْعِبَادِ بِمَا آتَاهُمْ وَ عَرَّفَهُمْ.»۲

2ـ 4. حمزة بن طيّار مى‏گويد: امام صادق عليه ‏السلام به من فرمود: بنويس. آن‏گاه املا كرد:

«إِنَّ مِنْ قَوْلِنَا إِنَّ اللَّهَ يَحْتَجُّ عَلَى الْعِبَادِ بِمَا آتَاهُمْ وَ عَرَّفَهُم.» «به راستى از گفتار ما اين است كه خداوند بر بندگانش احتجاج مى‏كند بدان‏چه به آن‏ها داده و شناسانده است.»
احاديث مذكور بر اين حقيقت تأكيد مى‏كنند كه معرفت خداوند سبحان فعل خود اوست. ابتدا او بايد نفس خويش را به بندگانش بشناساند، آن‏گاه بر آن‏ها احتجاج كند و تا مادامى كه از ناحيه او معرفى صورت نگرفته باشد، حجّت بر خلق تمام نخواهد شد. در جاى خود بيان مى‏شود كه اين معرفت، از سوى خداوند سبحان، در عوالم پيشين ابتداءً صورت گرفته است. در آن عوالم، او نفس خويش را به بندگانش شناسانده، از آن‏ها بر اين معرفى عهد و پيمان گرفته و حقيقت اين معرفت را در وجود آن‏ها قرار داده است. خداوند، با اين معرفى حجّت را بر خلق تمام كرده، ولى به عمد، پيش از آمدن به دنيا آن معرفت و عهد و پيمان را از ياد آن‏ها برده است. حال براى اين‏كه در اين دنيا دوباره بر آن‏ها اتمام حجت كند، آن معرفت را بايد در ياد آن‏ها زنده سازد و آنان را متوجه خود كند. در اين دنيا هم اين كار را توسط پيامبران و اوصيا و تداوم تعاليم آن‏ها همواره عملى مى‏كند، به گونه‏اى كه اگر تعاليم و تذكّرات پيامبران به كسى نرسد، حجّت بر او تمام نشده است. در

1.كافى ۱ / ۸۵.

2.المحاسن ۱ / ۲۳۶.

صفحه از 43