معرفت و هدايت، فعل خدا است آيات و روايات - صفحه 16

بخش‏هاى بعدى در اين باره به تفصيل بحث خواهيم كرد، و در اين‏جا به جمله‏ى حضرت رضا عليه ‏السلام بسنده مى‏شود كه:
«بِالْفِطْرَةِ تَثْبُتُ حُجَّتُه.»۱«حجّت الهى به واسطه معرفت فطرى تثبيت شده است.»

2ـ 5. عبدالرّحيم قصير پيش روى عبدالملك‏بن‏أعين نامه‏اى به امام صادق عليه ‏السلام نوشت و از اختلاف مردم در چند مورد سخن گفت، از جمله اين كه آيا معرفت و جحود، فعل خداست يا نه؟ حضرتش در جواب او نوشت:

«سَأَ لْتَ عَنِ الْمَعْرِفَةِ مَا هِيَ؟ فَاعْلَمْ رَحِمَكَ اللَّهُ أَنَّ الْمَعْرِفَةَ مِنْ صُنْعِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْقَلْبِ مَخْلُوقَةٌ، وَ الْجُحُودَ صُنْعُ اللَّهِ فِي الْقَلْبِ مَخْلُوقٌ، وَ لَيْسَ لِلْعِبَادِ فِيهِمَا مِنْ صُنْعٍ. وَ لَهُمْ فِيهِمَا الإخْتِيَارُ مِنَ الإكْتِسَابِ: فَبِشَهْوَتِهِمُ الْاءيمَانَ اخْتَارُوا الْمَعْرِفَةَ، فَكَانُوا بِذَلِك مُؤْمِنِينَ عَارِفِينَ. وَ بِشَهْوَتِهِمُ الْكُفْرَ اخْتَارُوا الْجُحُودَ، فَكَانُوا بِذَلِك كَافِرِينَ جَاحِدِينَ ضُلالاً. وَ ذَلِك بِتَوْفِيقِ اللَّهِ لَهُمْ وَ خِذْلانِ مَنْ خذَلَهُ اللَّه، فَبِالإخْتِيَارِ وَ الإكْتِسَابِ عَاقَبَهُمُ اللَّهُ وَ أَثَابَهُم.» ۲ «بدان‏ـ خداى رحمتت كندـ كه معرفت از كارهاى الهى است كه در قلب انسان خلق شده است و جحود هم كار خداست كه در قلب خلق گرديده است و بندگان در آن دو مورد، هيچ نقشى ندارند. براى آنان است كه به اختيار [ يكى از آن دو را ]كسب كنند. اگر ميل به ايمان داشتند، معرفت را برمى‏گزينند و با انتخاب آن مؤمن و عارف مى‏شوند. و اگر ميل به كفر داشتند، جحود را برمى‏گزينند و در نتيجه كافر و منكر و گمراه مى‏شوند. اين دو امر، به توفيق و خذلان الهى در هر دو گروه صورت مى‏گيرد. پس به اختيار و كسب، آنان را عقاب مى‏كند و ثوابشان مى‏دهد.
به نظر مى‏رسد معرفت و جحود در اين روايت، متناسب باشد با راه خير و شرّى كه در تفسير آيه‏ى ذيل وارد شده است:
«إِنّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمّا شاكِراً وَ إِمّا كَفُوراً»۳

1.التوحيد / ۳۵؛ عيون اخبار الرضا عليه ‏السلام ۱ / ۱۵۱؛ أمالى مفيد / ۲۵۴؛ الاحتجاج ۲ / ۳۶۱.

2.التوحيد / ۲۲۶؛ بحارالأنوار ۵ / ۳۰.

3.انسان / ۳.

صفحه از 43