معرفت و هدايت، فعل خدا است آيات و روايات - صفحه 19

و پايين‏ترين درجه كفر آن است كه انسان به چيزى عقيده يابد و پندارد كه خدا بدان امر كرده است، در حالى كه خدا از آن نهى نموده باشد، سپس آن را دين خود بداند و بر اساس آن تبرّى و تولّى كند و پندارد كه خدا را در آن‏چه امر كرده، بندگى مى‏كند.
و پايين‏ترين درجه‏ى گم بودن، آن است كه انسان، حجّت خدا بر روى زمين و شاهد او بر خلقش راـ كه امر به فرمانبرى از او كرده و ولايت وى را واجب ساخته است‏ـ نشناسد.»
در اين حديث شريف نيز تصريح امام عليه ‏السلام را مى‏بينيم كه معرفت بايد از ناحيه خدا به انسان برسد و بعد از معرفت، نخستين مرتبه‏ى ايمان كه فعل بندگان است، اقرار به محتواى تعريف الهى و اعتراف به ربوبيت و توحيد و نبوت و امامت است. همچنين مى‏بينيم كه مراد از عدم معرفت در بيان پايين‏ترين درجه گم بودن، آن است كه معرفتى از سوى خداى تعالى به انسان نرسد. منظور از «لايعرف حجّة اللّه‏» قصور است، يعنى امكان معرفت براى او وجود نداشته و خداوند سبحان هم فعل خود را درباره او به فعليّت نرسانده و حجّت خويش را به او معرفى نكرده است. پس عدم اقرار در اين‏جا به جهت نرسيدن تعريف خداست به او، و در حقيقت سالبه به انتفاء موضوع است.

2ـ 8. ابى‏بصير مى‏گويد: از امام صادق عليه ‏السلام پرسيدند:

أ هِيَ مُكتَسَبَةٌ؟ فَقالَ: «لا.» فَقيلَ لَهُ:
فَمِنْ صُنع اللّه‏ِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِن عَطائِهِ هي؟ قالَ: «نَعَمْ وَ لَيْسَ لِلْعِبادِ فيها صُنعٌ وَ لَهُمُ اكْتِسابُ الأَعْمالِ»۱آيا معرفت كسبى است؟
امام عليه ‏السلام پاسخ داد: «نه.»
به ايشان گفتند: آيا معرفت، كار خداوند متعال و از عطاياى اوست؟
فرمود: «آرى، بندگان در معرفت كارى ندارند و براى آن‏هاست كسب اعمال.»

اين حديث هم معرفت را به طور مطلق فعل خدا شمرده است. از سويى

1.توحيد صدوق / ۴۱۶.

صفحه از 43