معرفت و هدايت، فعل خدا است آيات و روايات - صفحه 22

اللَّهِ.» قُلْتُ: أَ فَلَهُمْ عَلَى الْمَعْرِفَةِ ثَوَابٌ إِذَا كَانَ لَيْسَ فِيهِمْ مَا يَتَعَاطَوْنَهُ بِمَنْزِلَةِ الرُّكُوعِ وَ السُّجُودِ الَّذِي أُمِرُوا بِهِ فَفَعَلُوهُ؟ قَالَ: «لا، إِنَّمَا هُوَ تَطَوُّلٌ مِنَ اللَّهِ عَلَيْهِمْ وَ تَطَوُّلٌ بِالثَّوَابِ.» 1
آيا در بندگان استطاعتى هست كه با آن معرفت يابند؟
فرمود: «نه، معرفت احسانى از سوى خدا است.»
پرسيدم: در صورتى كه آنان استطاعت پيدا كردن معرفت راـ هم‏چون ركوع و سجودى كه بدان امر مى‏شوند و انجامش مى‏دهندـ ندارند، آيا باز هم براى آن‏ها ثوابى بر معرفت پيداكردنشان هست؟
حضرتش پاسخ داد: «استحقاق ثواب را ندارند. بلكه معرفت، فضل و احسانى از سوى خدا است. ثواب به آن نيز، همان‏سان، فضل و احسان است.»

در اين حديث، سخن از ثواب براى معرفت است. معلوم است كه منظور از آن، معرفت به معناى عام و مطلق مورد نظر نيست. بلكه منظور از آن معارفى است كه براى آن‏ها اقتضاى تكليف و ثواب وجود دارد. به طور قطع مى‏توان گفت كه معرفت خداوند سبحان در رأس چنين معارفى است. امام عليه ‏السلام با نفى هرگونه استطاعت بر معرفت، استطاعت معرفت خدا را نسبت به خلق نفى مى‏كند، پس معرفت خدا فعل اوست. در نتيجه عطاى معرفت از سوى خداوند سبحان به بندگان، هيچ وجوب و لزومى براى او ندارد و فضل و احسانى است از سوى او. همين‏سان، اگر ثوابى هم در قبال معرفت به بندگانش عطا مى‏كند، باز هم فضل و احسانى است از او كه بندگان هيچ‏گونه استحقاق ثواب براى آن ندارند.

2ـ 12. معاويه‏بن‏حكم مى‏گويد: از امام ابى‏الحسن‏الرّضا عليه ‏السلام پرسيدم:

لِلنَّاسِ فِي الْمَعْرِفَةِ صُنْعٌ؟ قَالَ: «لا.» قُلْتُ: لَهُمْ عَلَيْهَا ثَوَابٌ؟ قَالَ: «يُتَطَوَّلُ عَلَيْهِمْ بِالثَّوَابِ كَمَا يُتَطَوَّلُ عَلَيْهِمْ بِالْمَعْرِفَةِ.» 2
مردم در ايجاد معرفت نقشى ندارند؟
فرمود: «خير.»
پرسيدم: براى آن‏ها بر معرفت ثواب هست؟

1.المحاسن ۱ / ۲۸۱؛ بحارالأنوار ۵ / ۳۰۱.

2.قرب الاسناد / ۱۵۱؛ بحارالأنوار ۵ / ۲۲۱.

صفحه از 43