معرفت و هدايت، فعل خدا است آيات و روايات - صفحه 25

خداست‏ـ مراتب و درجات دارد ۱ و بر هر مرتبه‏ى آن، برخى وظايف و احكام مترتّب است. مرتبه اوّل آن همان معرفت ابتدايى اولى است كه خداوند سبحان به همه‏ى بندگانش عطا مى‏كند. آن‏گاه كه بنده‏اى از نعمت شناخت خدا و خالق خويش برخوردار شد، بايد به وظيفه خويش در قبال آن عمل كند و بندگى خود را نشان دهد. بنابراين هر بنده‏اى كه بعد از دريافت معرفت، سر تسليم فرود آورد و به بزرگى و آقايى و مالكيّت و صاحب نعمت بودن او اعتراف و اذعان كرد، در حقيقت با اين اقرار و اذعان و خشوع و خضوع و بندگى، شكر نعمت بزرگ معرفت را به جا آورده است. از سويى خداوند بر خود لازم كرده است كه هر بنده‏اى كه شكر نعمت خداى را به جا آورد، بر نعمت او بيفزايد. پس در اثر اطاعت و تسليم، مراتب ديگرى از معرفت به آنان تفضّل مى‏شود كه هر مرتبه‏اى از معرفت، شكرى خاص و وظيفه‏اى جديد به دنبال دارد. در اثر اطاعت‏ها و شكرها تقرب به سوى خداى سبحان بيشتر مى‏گردد و معرفت او فزونى مى‏يابد. در نتيجه، بنده به جايگاهى مى‏رسد كه از ياد خدا غفلت نمى‏كند، در همه حال، خود را طفيلى او مى‏يابد، همه اشياء را در ارتباط با او مى‏بيند و هيچ چيزى را بى او به صورت مستقل نمى‏نگرد.
در ادامه، به برخى از آيات قرآن كريم در مورد اين دو نوع معرفت اشاره مى‏شود.
«إِنّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمّا شاكِراً وَ إِمّا كَفُوراً»۲«به راستى ما او را به راه راست هدايت كرديم، خواه شكرگزار باشد يا ناسپاس.» .
اين آيه را مى‏توان به معرفت اولى حمل كرد. ولى از توضيحى كه در درجات

1.منظور از رتبه و درجه داشتن معرفت خداوند سبحان و مترتّب بودن معرفت دوم بر معرفت اوّل، همان است كه در آيه‏ى شريفه از آن به افزايش ازدياد معرفت ياد شده است «الّذين اهتدوا زادهم هدى» ، آنان كه هدايت الاهى را پذيرفتند، خداى تعالى بر هدايتشان مى‏افزايد، امّا اين افزايش هدايت چگونه است؟ از آن شدّت و ضعف، كمال و نقص، ظهور و ابهام يا ظهور و اظهريت و امثال اين‏هاست؟ به نظر نمى‏رسد مراد از افزايش معرفت كه فعل خداوند است، يكى از امور يادشده باشد چون امور يادشده معمولاً در ارتباط با معرفت‏هاى ابزارى و احاطى است و معرفت خداوند سبحان به هيچ‏وجه سنخيتى با معرفت‏هاى مزبور ندارد و چون فعل خداوند است كيف و طور هم ندارد.

2.انسان / ۳.

صفحه از 43