معرفة اللّه‏، فطرى است آيات و روايات - صفحه 14

اشاره:

پيش از اين، دو بخش از مباحث مربوط به معرفت خداى سبحان در قرآن و احاديث، مورد بحث و بررسى قرار گرفت:
در بخش نخست، به تجزيه و تحليل روايات معرفة اللّه‏ باللّه‏ پرداختيم و نتيجه گرفتيم:
1. بر اساس اين روايات، تنها راه معرفت خداوند سبحان، اين است كه نفس خويش را به بندگانش بشناساند.
2. بدون اين معرّفى، هيچ مخلوقى، به هيچ‏وجه، به معرفت خداى تعالى راهى ندارد.
3. انسان با هيچ‏يك از قواى ادراكى خويش‏ـ اعم از حواس ظاهرى و عقل و وهم‏ـ نمى‏تواند به معرفت او راه پيدا كند.
4. انسان‏ـ حتّى بعد از آن‏كه خدا را به خود خدا شناخت‏ـ نمى‏تواند معرفت خدا را به ادراك عقلى خود در بياورد. يعنى به طور كلّى خداى سبحان هيچ‏گاه به ادراك عقل انسانى شناخته نمى‏شود و در اين جهت، فرقى نيست كه پيش از معرفت خدا به خدا باشد يا بعد از آن.
در بخش دوم، آيات و رواياتى مطرح شد كه بر اساس آن‏ها:
1. معرفت، فعل اللّه‏ است.
2. بندگان، هيچ گونه تكليفى نسبت به تحصيل معرفت خداى سبحان ندارند.
3. بر عهده‏ى خداست كه خود را بشناساند.
4. تنها وظيفه‏ى خلق، تسليم و قبول و تصديق و عبوديّت است.
5. مراد از معرفتى كه در روايات واجب شمرده شده، تصديق و تسليمى است كه فعل بندگان مى‏باشد.
6. معرفت در روايات اهل بيت عليهم ‏السلام در دو معناى ياد شده به‏كار رفته است.
در اين‏جا به بخش ديگرى از آيات و روايات باب معرفة اللّه‏ مى‏پردازيم. بر

صفحه از 39