صادِقِـينَ؟ بَلْ إِيّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ ما تَدْعُونَ إِلَيْهِ إِنْ شاءَ وَ تَنْسَوْنَ ما تُشْرِكُونَ.» 1 بگو: به نظر شما اگر عذاب خدا شما را در رسد، يا رستاخيز شما را دريابدـ اگر راستگوييدـ كسى غير از خدا را مى خوانيد؟! بلكه تنها او را مى خوانيد. و اگر او بخواهد، رنج و بلا را از شما دور مىگرداند و آنچه را شريك [ او] قرار داديد فراموش مى كنيد.
نكات
2ـ 8ـ 1) اين گروه آيات شريفه به روشنى مىرسانند كه معرفت خداوند سبحان، فطرىِ همهى انسانهاست. به همين جهت، در هنگام سختى و گرفتارى و ضعف و ناتوانى و قطع اميد از مخلوق، همگان به او روى مىآورند، از او مدد مىخواهند و به او اميدوار مىشوند.
امام حسن عسكرى عليه السلام در تفسير «بسم اللّه الرحمن الرحيم» مى فرمايد:
اللّه اوست كه هر مخلوقى، هنگام حوايج و شدايدـ كه اميدش از غير خدا بريده مىشود و از همهى اسباب قطع اميد مىكندـ به او پناه مىبرد. «بسم اللّه» يعنى از خداـ كه عبادت، جز او را نشايدـ در همه كارهايم يارى مىطلبم؛ خدايى كه هنگام دادخواهى، دادرس است و هنگام دعا، اجابت كننده.
و اين عيناً همان است كه شخصى به امام صادق عليه السلام عرض كرد: اى فرزند رسول خدا! مرا به خداوند هدايت كن؛ چرا كه جدالگران با مجادلات خود، مرا به تحيّر انداختهاند.
حضرت فرمود: اى بندهى خدا! آيا تا به حال سوار كشتى شدهاى؟
گفت: آرى.
فرمود: آيا اتّفاق افتاده كه كشتى بشكند و كشتى ديگرى هم نباشد كه نجاتت دهد و شنا هم بلد نباشى تا بتوانى خود را نجات دهى؟
گفت: آرى.