گزارشى از جلسات نقد و بررسى كتاب « مكتب در فرآيند تكامل » - صفحه 170

اشاره

در شماره 18 سفينه، گزارشى از نقد و بررسى دانشور فاضل، جناب حجّت‏الاسلام حسن طارمى راد، بر مقدّمه كتاب مكتب در فرآيند تكامل، نوشته استاد دكتر سيّد حسين مدرّسى طباطبايى (چاپ اوّل، تهران: كوير، 1386) ارائه شد. اينك در اين گفتار، گزارشى از بررسى بخش اوّل كتاب (ص 27 به بعد) عرضه مى‏شود. گزارش بررسى بخشهاى ديگر در گفتارهاى ديگر خواهد آمد.
بار ديگر، از خوانندگان ژرف‏نگر مى‏خواهيم كه با دقّت، در اين سطور بنگرند و ما را از ديدگاههاى پژوهشى خود بى‏بهره نگذارند.

بررسى فصل اوّل

فصل اوّل تحت عنوان «حقوق و مسئوليّتها» به نحوه شكل‏گيرى و تكامل مفهوم امامت در بعد سياسى و اجتماعى اختصاص دارد و مى‏توان گفت مرور كوتاه تاريخ تشيّع تا ابتداى دوران غيبت كبرى است. در اوّلين گزاره، نويسنده ادّعا مى‏كند كه: پس از درگذشت پيامبر، سه جريان براى به دست آوردن خلافت تلاش مى‏كردند: انصار، قريش و طرفداران اهل بيت؛ امّا در نهايت، قريش «توانستند يكى از معمّرين و مقدّمين خود را از يك سلسله ديگر، به عنوان خلافت، بر مسند قدرت و رياست بنشانند.» (ص 29)
نكته اوّل: مى‏دانيم كه پيامبر در غدير خم على عليه ‏السلام را معرفى كردند و عدّه‏اى در راه بازگشت به مدينه، در عقبه، تصميم گرفتند ايشان را به قتل برسانند. گزارش اين واقعه در مصادر اهل سنّت آمده و شرح آن در كتاب المحلّى اثر ابن‏حزم، در جلد يازدهم، نقل شده و سند آن نيز طبق موازين حديث‏شناسى اهل سنّت، صحيح است. پس از وفات رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و قبل از خاك‏سپارى ايشان، بلافاصله خليفه انتخاب شد. خواننده كتاب با خواندن اين جملات و جملات قبل و بعد آن، تصوّر خواهد كرد كه شورايى با حضور تمامى اصحاب و بزرگان قبايل تشكيل شده بود و

صفحه از 170