اسباب ورود حديث در كافى - صفحه 105

اين حديث مجمل است كه با آگاهى از مورد صدورش، كلام امام عليه ‏السلام تبيين مى‏شود. مخاطب ايشان هم فرد خاصّى نيست؛ بلكه سپاس خدا را مى‏گويند و فرد راوى نيز كلام ايشان را مى‏شنود.
1ـ2ـ1ـ2ـ2) جريانها يا موردهاى حديثى
يكى از بهترين روشهاى تعليمى، بيان داستانها و جريانهاى مختلف است. قرآن كريم نيز در موارد عديده، از اين روش براى بيان مقاصد عالى خود استفاده كرده است. معصومين عليهم ‏السلام نيز با الگوگيرى از قرآن، وقايع گوناگون را نقل مى‏كردند؛ به‏خصوص جريانهايى كه مربوط به معصومين قبل از خود بوده است.
مثال: امام صادق عليه ‏السلام فرمود: «يتيمى را نزد امام على عليه ‏السلام آوردند. ايشان فرمود: نزديك‏ترين شخص از خويشاوندانش را براى نفقه دادن به او انتخاب كنيد؛ همان‏طورى كه ميراث او را مى‏خورد.» (همان: ج 4، ص 13)
1ـ2ـ1ـ3) قضاوتهاى ائمّه
امام باقر عليه ‏السلام فرمود: «رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله روز فتح مكّه به منبر رفت و فرمود: اى مردم! خداوند فخرفروشى در جاهليّت و افتخار به پدران را در شما از بين برد. آگاه باشيد كه شما از آدميد و آدم از گِل است...» (25: ج 8، ص 246)
مورد صدور اين حديث، مى‏رساند كه يكى از خطبه‏هاى معصومين عليهم ‏السلام است.

2. موضوعات مورد صدور احاديث مكتوب

2ـ 1) موضوعات موارد صدور احاديث مكتوب دو طرفه

موارد صدور احاديث مكتوب دو طرفه عبارت‏اند از نامه‏هايى كه معصومين عليهم ‏السلام در مقابل آنها به القاء حديث پرداخته‏اند. در اين حالت، القاء حديث به صورت غير مستقيم انجام مى‏شود. موضوعاتى كه در اين گونه موارد صدور وجود دارند، چنين‏اند: سؤالها، درخواستها، شكايتها و عرضه‏ها.

صفحه از 108