است. همچنين علم اسباب و ورود حديث، منفعتى عظيم دارد كه بر كسى پوشيده نيست. با اين دانش، پرده از شرايطى برداشته مىشود كه حكم شرعى يا كلام نبوى از آنها نشأت گرفته است و كمك شايانى به فهم مقاصد حديث و آگاهى بر مضامين آن مىكند.
منابع
1. قرآن حكيم.
2. ابنابىشهبه، محمّدبن محمد. الوسيط في علوم و مصطلح الحديث. 1403ق.
3. ابناثير، مجدالدين. النهاية في غريب الحديث و الأثر. تحقيق: طاهر احمد الزّاوى. بيروت: مكتبة العلميّة.
4. ابناشعث، محمّدبن محمّد. الجعفريّات (الأشعثيّات). تهران: افست مكتبة النينوى.
5. ابنمنظور، محمّدبن مكرم. لسان العرب. تعليق: على شيرى. بيروت: داراحياء التراث العربى، 1408ق.
6. انيس، ابراهيم. عبدالحليم منتصر. المعجم الوسيط. تهران: انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامى. چاپ هفتم، 1376.
7. بستانى، فؤاد افرام. منجد الطلّاب. ترجمه: بندر ريگى، تهران: انتشارات حر، 1378.
8. دهخدا، علىاكبر. لغتنامه دهخدا. تهران: چاپخانه دانشگاه تهران، 1339.
9. راغب اصفهانى، حسين. مفردات الفاظ القرآن. تحقيق: صفوان عدنان داوودى. دمشق: دارالقلم، 1416ق.
10. سبحانى، جعفر. الموجز في أصول الفقه. قم: انتشارات مديريّت حوزه علميّه، 1376.
11. سيوطى، جلالالدين. أسباب ورود الحديث أو اللّمع في أسباب الحديث. تحقيق: يحيى اسماعيل. بيروت: دارالوفاء، 1408ق.
12. ــــــــــــــ . تدريب الراوي في شرح تقريب النوويّ. تحقيق احمد عمر هاشم. بيروت: دارالكتب العربى، 1409ق.