اسباب ورود حديث در كافى - صفحه 83

شده است و استنباط حكم شرعى را با توجّه به آن شرايط و موقعيّت، آسان مى‏كند.
از عوامل مؤثّر در فهم نيكوى سنّت نبوى، توجّه به احاديثى است كه بر اسباب خاصّى بنا شده‏اند يا با علّت مشخّصى ارتباط دارند كه آن اسباب و علل، يا در حديث ذكر شده‏اند يا از آن استباط مى‏شود يا از واقعه‏اى كه حديث به دنبال آن بيان شده فهميده مى‏شود.
وقتى اسباب نزول قرآن براى فهم يا تفسير قرآن، مطلوب است، اسباب ورود حديث مطلوب‏تر است. زيرا قرآن، عامّ و جاودان است و در شأن آن نيست كه به جزئيّات و تفصيلات بپردازد؛ امّا سنّت بسيارى از مشكلات موضعى و جزئى را حل مى‏كند و خصوصيّاتى دارد كه در قرآن نيست. (20: ص 126)
به نظر مى‏آيد، تمام احاديث با توجّه به مورد صدورشان، قابل فهم نباشند و درك آنها وابسته به مورد صدورشان نيست؛ بلكه بسيارى از آنها خود معنى واضح و روشنى دارند و مورد صدور فقط مصداقى خارجى و نمونه‏اى است كه حديث درباره آن گفته شده است.

1ـ8) فوايد شناخت مورد صدور احاديث

1ـ8 ـ1) ايجاد بصيرت در فهم حديث

يكى از ابزار و عوامل مورد نياز براى ابهام‏زدايى از چهره معنى و مقصود واقعى احاديث و دست‏يابى به فهم صحيح آنها، آشنايى با مورد صدور احاديث است. براى روشن شدن مطلب، نمونه‏هايى از احاديث بيان مى‏شود.
الف) «استعينوا بالنسل: از نسل كمك بگيريد.» (14: ج 2، ص 193)
معنى معروف نسل، فرزند و ذرّيّه است؛ در نتيجه، معنى سخن فوق اين است كه از فرزند يا ذرّيّه خود كمك بگيريد. آيا در كارها از فرزندمان كمك بگيريم؟ يا اينكه زاد و ولد بيشترى داشته باشيم و در آينده از آنان استفاده كنيم؟ با توجّه به

صفحه از 108