اسباب ورود حديث در كافى - صفحه 87

بگيريد كه خداوند عزّوجلّ فرموده است: و درمانى است براى آنچه در سينه‏هاست.» (25: ج 2، ص600)
علّت بيان حديث مذكور چنين است: قال الصادق عليه ‏السلام : «شكى رجل إلى النبيّ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وجعا في صدره؛ فقال صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : استشف بالقرآن فإنّ اللّه‏ عزّوجلّ يقول: و شفاء لما في الصدور.» (همان)

1ـ8ـ6) شناخت احاديث تقيّه‏اى

با آگاهى از مورد صدور حديث، مى‏توان احاديث تقيّه‏اى را شناسايى كرد. همچنين مى‏توان فهميد كه ائمّه عليهم ‏السلام در چه مواردى تقيّه مى‏كردند؛ مثلاً در محافل عمومى، پاسخ نامه‏ها و... . حال به مثالى توجّه فرماييد كه احتمال دارد در آن تقيّه صورت گرفته باشد: قال بشيربن يسار: «سالته [ الإمام الصادق عليه ‏السلام ] عن الصلاة في الخزّ يُغَشُّ بِوَبَرِ الأرانب؛ فكتب: يجوز ذلك.» (17: ج 1، ص 387)
شيخ طوسى مى‏گويد: «جايز است كه نوعى تقيّه در آن باشد (همان)؛ زيرا به اتّفاق تمام فقهاى شيعه، نماز خواندن در لباسِ بافته شده از كرك خرگوش جايز نيست.» (19: ج 1، ص 177)
ممكن است كه تقيّه كردن امام عليه ‏السلام به دليل مكاتبه بين سائل و ايشان بوده است.

1ـ8ـ 7) رفع تعارض

مضمون بعضى از احاديث با يكديگر سازگارى ندارند و متعارض‏اند. از آنجا كه معصومين عليهم ‏السلام هيچ‏گاه در يك موضوع سخنان متعارضى بيان نكرده‏اند، مى‏توان دريافت كه بين بعضى از احاديث اگر ناسازگارى وجود دارد، به خاطر وجود عواملى مانند شرايط تقيّه، نقل به معنى و...بوده است. براى پى‏بردن به اختلاف بين بعضى از احاديث، بايد شرايط صدور آنها را بررسى كرد.
در حديثى نقل شده است كه خوردن گوشت الاغ، حرام نيست. متن حديث،

صفحه از 108