اسباب ورود حديث در كافى - صفحه 90

1ـ8ـ12) آشنايى با شيوه معصومين عليهم ‏السلام در بيان مطالب

با مطالعه مورد صدور احاديث مى‏توان به اين نتيجه رسيد كه معصومين عليهم ‏السلام براى هدايت و ارشاد انسانها، از هر فرصتى براى بيان احكام و دستورهاى الاهى بهره مى‏گرفتند و در زمانها، مكانها و شرايط مختلفى، مانند جنگ، بازار، مسجد، سواره، پياده و... با اعمال، گفتار و تأييدهاى خود انسانها را به سوى كمال هدايت مى‏كردند.
همچنين مى‏توان نتيجه گرفت كه چون همه مخاطبان در يك سطح از درك و فهم نبودند، لذا معصومان عليهم ‏السلام با توجّه به اختلاف آنان از نظر درك و فهم مطالب، به آنها پاسخ مى‏دادند.
توجّه به معرفت و درجه ايمان افراد نيز از امورى است كه معصومين عليهم ‏السلام در هنگام بيان سخنان خويش در نظر داشته‏اند. ايشان هر حديثى را به هر كسى نمى‏گفتند تا معارف گرانبهاى الاهى به دست نااهلان و نامحرمان نيفتد، مبادا موجب انحراف آنان شود.

1ـ8ـ13) ايجاد تسهيل در حفظ احاديث

با آگاهى از مورد صدور احاديث كه اشاره به رويدادها، انسانها، زمانها، مكانها و ساير شرايط دارند و ارتباطى كه بين آنها و احاديث وجود دارد، بهتر مى‏توان احاديث را حفظ كرد و به خاطر سپرد.

بخش دوم: بررسى اعتبار مورد صدور احاديث

براى استفاده درست از مورد صدور احاديث، بايد ميزان اعتبار آنها را بررسى كرد و معيارهايى جهت گزينش مورد صدورهاى صحيح و معتبر در نظر گرفت.

صفحه از 108