اسباب ورود حديث در كافى - صفحه 96

2. احاديث داراى مورد صدور خاص

هدف از آشنايى با موارد صدور احاديث، اين است كه به فهم صحيحى از احاديث نائل شويم؛ لذا براى رسيدن به اين مهم، بايد به موضوعات موارد صدور دقّت و توجّه بيشترى داشته باشيم.

موضوعات مورد صدور احاديث

با بررسى كتاب كافى، مشخّص مى‏شود كه موضوعات موارد صدور احاديث آن تنوّع دارند و مى‏توان آنها را به انواع مختلفى تقسيم كرد و دسته‏بندى موضوعى مفصّل‏ترى ارائه نمود.
احاديث به دو صورت شفاهى و مكتوب از ائمّه اطهار عليهم ‏السلام صادر شده است. بر اين اساس، مى‏توان موضوعات مورد صدور احاديث را نسبت به اين دو دسته از احاديث تقسيم بندى كرد:

1. موضوعات موارد صدور احاديث شفاهى

1ـ 1) موضوعات موارد صدور احاديث شفاهى متقابل

موارد صدور احاديث شفاهى متقابل عبارت‏اند از سخنانى كه موجب شده‏اند معصومين عليهم ‏السلام در مقابل آنها به القاء حديث بپردازند. در اين نوع از گفتگوها، القاء حديث به صورت مستقيم صورت مى‏گيرد. اين روش يكى از روشهاى مستقيم تعليمى است. موضوعاتى كه در اين گونه موارد صدور وجود دارند، عبارت‏اند از: سؤالها، مجادله‏ها، درخواستها، شكايتها و عرضه‏ها.

1ـ1ـ1) سؤالها

در بين موارد صدور احاديث كتاب كافى، بيشترين تعداد را سؤالها در بر مى‏گيرند. اين سؤالها در زمينه‏هاى مختلف و به صورتهاى گوناگون مطرح شده‏اند و به انواع مختلفى تقسيم مى‏شوند.

صفحه از 108