نگرشى تطبيقى ـ تحليلى به كافى كلينى و صحيح بخارى - صفحه 42

نگهدارى از قبر را نداشتند...»!
1ـ4) نمونه‏اى از ستايشهاى دانشمندان شيعه از كتاب كافى كلينى (نك: 32: ج 1، مقدّمه، ص 26 و 28)
1ـ4ـ1) انگيزه نگارش كتاب كافى: كلينى خود در مقدّمه كتاب كافى گفته است: «...امّا بعد، اى برادرم، از شكوه‏اى كه از اهل روزگارمان كردى، آگاه شدم. گفتى اينان بر پايه جهالت با هم سازش كرده، در آبادانى راههاى نادانى و جدايى از اهل دانش، همدست و همداستان شده‏اند! تا آنجا كه نزديك است، دانش به كلّى از ميان ايشان رخت بر بندد... و پرسيدى كه آيا رواست مردم بر نادانى بپايند و بدون دانش، دين‏دارى كنند؟... و يادآور شدى كه امور برايت مشكل شده و حقايق آنها را به واسطه اختلاف روايات درباره آنها، نمى‏شناسى.... و گفتى كه دوست دارى نزد تو كتابى باشد كه تمام فنون و قسمتهاى دين در آن باشد تا نياز دانشجو را كفايت كند و حق‏طلب را مرجع و راهنما باشد و كسى كه در جستجوى دانش دين و عمل به آن، بر پايه آثار و سنّتهاى صحيح از راستگويان [ از اهل بيت پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ] باشد ـ تا طبق آن واجبات خداوند و سنّتهاى پيامبرش را عمل كند ـ بتواند از آن كتاب برگيرد... خداى را شكر كه تأليف كتابى را كه خواستى، ميسر كرد.
1ـ4ـ2) شيخ مفيد در اين زمينه گويد: «...كافى از باشكوه‏ترين و پرثمرترين كتابهاى شيعه است». (همان: ص 26، به نقل از 37: ص 27)
1ـ4ـ3) شهيد اوّل در اجازه‏اش به ابن‏خازن گفته است: «...كتاب كافى در حديث كه علماى اماميّه همانند آن كتابى را به وجود نياورده‏اند... .» (همان: ص 26ـ27، به نقل از: 33: ج 27، ص 27)
1ـ4ـ4) علامه مجلسى گويد: «كتاب كافى...درست‏ترين (اضبط) اصول حديثى و جامع‏ترين و نيكوترين كتابهاى فرقه ناجيه (شيعه) و عظيم‏ترين آنهاست.» (همان: ص 27).

صفحه از 76