* همان حديث، ذيل «لنا صفو المال»:
معناى تحت اللّفظى آن، يعنى بهترين قسمت يك دارايى (مال). امّا در متن قانون اسلام، اين مفهوم اشاره به بهترين قسمت يا انتخاب پيامبر از غنايم جنگى دارد كه قبل از تقسيم آنها حكم مىشود و به جزئيّات، در قرآن توضيح آن آمده است كه آن يك پنجم (خمس) است و چهار پانزدهم به عنوان غنيمت جنگى تقسيم خواهد شد.
تفسير محتمل اين برگزيدهترين بخش: آن غنائمى كه در جهاد به دست مىآيد، كه اگر آنها را در ميان مسلمانان تقسيم كنيم، ارزششان را در برابر آنها و ديگران از دست خواهند داد و از طريق تبديل شدن به يك وسيله رسيدن به ثروت، منشأ اختلاف در ميان آنان خواهد شد.
توجّه به اين نكته لازم است كه واژه انفال در احكام شيعه، همچنين معناى كلّىاى دارد كه شامل آن چيزى مىشود كه در نكته قبلى بدان پرداختيم؛ يعنى «صفوالمال» و موارد ديگر.
* ص 87 ـ كتاب الحجّة، باب أنّ الأئمّة هم أركان الأرض، ح 1، ذيل «هي حمولة الربّ»:
حديث متواترى وجود دارد كه تمام فرقهها و گروههاى مسلمان، آن را پذيرفتهاند و آن اينكه پيامبر، به حضرت على عليه السلام فرمودهاند: «نسبت تو به من، همانند جايگاه هارون است به موسى؛ مگر اينكه بعد از من هيچ پيامبرى نخواهد بود.» (حديث متواتر يعنى حديثى كه بسيارى آن را روايت كردهاند و هيچ گونه شبهه و ترديدى در مورد صحّت آن نيست)