نقد و بررسى نظريّه سيوطى در باب تناسب سوره‏ ها - صفحه 83

پيدا كرده‏اند.

2. تقسيمات قرآنى قرآن

متن قرآن به 30 جزء، 60 حزب، 114 سوره و 6236 آيه تقسيم شده است. از بين اين واژه‏ها، كلمات آيه و سوره، به همين اصطلاحى، در خود قرآن استعمال شده‏اند. (نحل 16 / 101؛ محمّد (47) / 20؛ نور (24) / 1). امّا كلمات «جزء» و «حزب» تنها به معناى لغوى خود، در قرآن كريم به كار رفته‏اند. (جزء در: بقره (2) / 260؛ حجر (15) / 44؛ زخرف (43) / 15. حزب در: مائده (5) / 56؛ مؤمنون (23) / 53؛ روم (30) / 32 و...)

3. آيه در لغت و اصطلاح

عالمان در تعريف اين كلمه، آراء گوناگون دارند. «خليل‏بن احمد» و «مبرّد» آن را أَيَيَة بر وزن فَعَلَة دانسته و «كسائى» آن را آيِيَة بر وزن فاعله بر شمرده و «سيبويه» و «فرّاء» آن را اَيَّة بر وزن فَعْلَه گرفته‏اند. (14: ج 4، ص 2275)
برخى از مستشرقان، مثل آرتور جفرى و رژى بلاشر، كوشيده‏اند تا براى اين كلمه، ريشه عبرى بيابند تا ثابت كنند كه تعابير قرآن، اقتباس از آيين يهود است. (10: ص 160؛ 21: ص 550) غافل از اينكه وجود شباهت و ارتباط بين دو زبان عبرى و عربى ـ كه هر دو از ريشه زبانهاى سامى‏اند ـ چنين اقتباس را نتيجه نمى‏دهد.
آنچه لغت شناسان در معناى واژه آيه آورده‏اند، اين است كه آيه به معناى علامت، نشانه و اماره است و جمع آن «آيات» مى‏شود. (19: ج 1، ص 168؛ 43: ص 32؛ 42: ج 4، ص 436)
در قرآن كريم، اين واژه به صورت خود 86 بار، به صورت مثنّى يك بار و به صورت جمع، 295 بار به كار رفته است كه به معناى علامت و نشانه، مايه پند و عبرت، دستور و فرمان، برهان نبوّت، بلاى آسمانى، بخشى از كتاب خدا، و امثال آن است. امّا در اصطلاح علوم قرآنى، آيه به مجموعه‏اى از حروف يا كلمات قرآن

صفحه از 99