نقد و بررسى نظريّه سيوطى در باب تناسب سوره‏ ها - صفحه 84

گفته مى‏شود كه آغاز و انجام آن معيّن شده است. (24: ج 1، ص 335؛ 27: ج 1، ص 230)
در تعداد آيات قرآن و احتساب «بسمله» به عنوان آيه آغازين هر سوره و پذيرش حروف مقطّعه به عنوان آيه، مستقل، ميان قرآن‏شناسان، گفتگو بسيار است. امّا اكثر عالمان قرآنى بر اين عقيده‏اند كه ابتدا و انتها و ترتيب آيات قرآن در مصاحف كنونى، توقيفى است و كسى را نرسد كه در آنها تغيير دهد.

4. سوره در لغت و اصطلاح

واژه سوره 9 بار به صورت مفرد و يك بار به صورت جمع، در قرآن به كار رفته است. كلماتِ هم خانواده اين ريشه، مانند سُور، اَساوِر، سَوَّروا نيز در كتاب خدا مورد استفاده قرار گرفته‏اند. همانند كلمه «آيه»، برخى مستشرقان به همان دليل ياد شده، اين واژه را داراى ريشه عبرى وانمود كرده‏اند (54: ج 12، ص 358)؛ امّا برخى اديبان عرب نظرى ديگر دارند.
راغب اصفهانى (م 425) در مفردات، معتقد است كه سوره يعنى جايگاه بلند و سورِ شهر ديوارى است كه شهر را در بر مى‏گيرد و به سوره قرآن، سوره گفته‏اند؛ زيرا بخشى از قرآن را مانند حصار احاطه مى‏كند. (4: ص 434) ابن‏منظور و ديگران نيز كلامى مشابه دارند. (5: ج 2، ص 237)
طبق همين معانى لغوى، سوره در اصطلاح علوم قرآنى، مجموعه‏اى از آيات كتاب خداست كه از مجموعه‏هاى مشابه، تفكيك شده است. (24: ج 1، ص 333)
در مورد عدد سوره‏هاى قرآن، اندك اختلاف نظرى هست؛ امّا قول مشهور تعداد 114 سوره است كه با جمع عثمان، مطابقت دارد. (15: ص 92؛ 21: 581)

5. ترتيب سوره‏ها در قرآن

همه مسلمانان بر اين باور مشترك‏اند كه آيات دينى آنان، قرآن، يك‏باره و در يك مجموعه، نازل نشده؛ بلكه به تدريج، آيه‏اى يا سوره‏اى يا چند آيه از يك سوره، به

صفحه از 99