نقد و بررسى نظريّه سيوطى در باب تناسب سوره‏ ها - صفحه 86

اينان در ترتيب متفاوت بود؛ امّا در زمان عثمان، رديف سوره‏ها به شكل فعلى رايج شد. (24: ج 1، ص 328؛ 29: ص 27؛ 23: ج 1، ص 346؛ 44: ج 1، ص 43)
گروه دوم: اندكى از متقدّمان، مانند ابن‏انبارى (271ـ 328)، ابوجعفر احمد النحّاس (م 338) و ابن حمزه كرمانى (م 505) و بسيارى از متأخّرين، بر اين باورند كه: پيامبر اكرم به فرمان پروردگار، در حيات خويش، همه قرآن را در يك مجموعه گرد آورد و جايگاه هر سوره را براى كاتبان وحى، تعيين فرمود كه همين ترتيب فعلى است. حتّى برخى در اين مسئله، راه اغراق پيموده و مدعى شده‏اند كه آيات و سور كتاب خدا، به همين نظم و سياق فعلى، در لوح محفوظ موجود بوده است. (24: ج 1، ص 327؛ 29: ص 28)
گروه سوم: نويسندگان و دانشمندان ديگر، ميان دو نظر گذشته را جمع كرده، معتقدند اغلب سوره‏ها در حيات پيامبر، به فرمان ايشان، مرتّب شده و تعدادى از آنها بر اساس اجتهاد صحابه منظّم شده‏اند.
اگر چه گرايش باطنى نويسنده، به نظر دوم است؛ امّا شواهد موجود قادر به اثبات كامل آن نيست و شواهد، نظر گروه سوم و حتّى گروه اوّل را بيشتر تأييد مى‏كند.

6. مناسبت و تناسب ميان سوره‏هاى قرآن

پنج عنوان گذشته مقدّمه‏اى است براى مسئله ششم كه مراد اصلى اين نوشتار است. از مهم‏ترين دلايلى كه گروه دوم، يعنى طرفداران نظريّه آسمانى بودن ترتيب سوره‏هاى قرآن، بدان استناد نموده‏اند، وجود مناسبت صحيح و تناسب دقيق ميان سور است. اينان معتقدند كه همين مناسبت در نظم سوره‏ها، نمونه روشنى از اعجاز الاهى و خارج از توان انسان است. به عنوان نمونه، فخر رازى مى‏گويد: در اين همبستگى و خويشاوندى ميان سوره‏ها با تأمّل بنگر... تا بدانى كه سامان سوره‏ها بدين شكل، از سوى خدا و به فرمان اوست. (20: ج 32، ص 150)

صفحه از 99