نقد و بررسى نظريّه سيوطى در باب تناسب سوره‏ ها - صفحه 88

مى‏زنيم تا دريابيم حافظ سيوطى اين هماهنگيهاى خردپذير را چگونه بيان مى‏كند و آيا خرد، وجوه تناسب وى را مى‏پذيرد، يا نه. نخست لازم است كه دو مطلب روشن گردد. اوّل: مناسبت و تناسبِ معقول و خردپذير، چه ويژگيهايى بايد داشته باشد؟ دوم: اين مناسبتها را چه كسانى و با چه ابزارى مى‏توانند كشف كنند؟ مثلاً سيوطى كه سردمدار اين گروه است، اين مناسبتها را چگونه كشف كرده است.

مطلب اوّل: ضوابط و شرايطِ مناسبت عقل‏پسند

عالمان مناسبت را امرى معقول و عقل‏پسند دانسته‏اند كه چون بر خردها و عقول عرضه گردد، مقبول افتد. لازمه قبول عقل و اقناع فكر، تحقّق دقيقِ شروط زير است:
شرط اوّل: وجوه كشف شده، بر اصول و قواعد منطق‏پسند مبتنى باشند؛ بدين معنا كه آن مبانى و وجوه را در سراسر قرآن بتوان محك زد و ترتيب كنونى را نتيجه گرفت؛ نه اينكه در يك مورد، مصداق پيدا كند و در موارد ديگر نه تنها مصداق نيابد، بلكه خلاف آن را نتيجه دهد.
شرط دوم: وجوه مناسبتى كه بين يك سوره و سوره قبلى كشف شده، بايد تنها بين همان دو سوره منحصر گردد؛ پس معنا ندارد كه در چند جاى ديگر قرآن، همان مناسبتها ديده شود؛ زيرا در اين صورت، ضرورتى براى توالىِ دو سوره مورد بحث، پيش نمى‏آيد.
شرط سوم: تناسب دو سوره را به صرف ارتباط و تشاكل يك يا دو آيه از اين با يك يا دو آيه از آن، نمى‏توان اثبات كرد؛ زيرا در سور بزرگ و بلند قرآن، يافتن دو آيه كه به نحوى با هم سازگارى داشته باشند، كارى بس سهل است. به علاوه، يك يا دو آيه در سوره‏هاى بلند، نمى‏تواند نمايانگر حالت عمومى سوره باشد. پس بايد وجهِ مناسبت، طورى باشد كه شكل كلّى و وضع جمعى آيات را همسان نشان دهد.
شرط چهارم: پيش‏فرضها و مقدّماتى كه براى معرّفى وجوه مناسبت به كار گرفته

صفحه از 99