نقد و بررسى نظريّه سيوطى در باب تناسب سوره‏ ها - صفحه 90

مطالب كتاب، مورد الهام خدا قرار گرفته ـ چيست؟ آيا انگيزه تكرار اين ادّعا، بستن راه خرده‏گيرى و اشكال به وجوه ياد شده است؟! آيا سيوطى جواب چنين پرسشهايى را چگونه مى‏دهد؟
ـ اگر در ترتيب كنونى، رموز مكتوم و اسرار مكنون نهفته شده ـ كه فقط از علم نامتناهى حقّ سرچشمه گرفته ـ بايد فهم آن حدّاكثر خاصِّ پيامبر باشد و بس؛ پس چگونه انسانهايى، مانند نويسنده كتاب تناسق، آن را به دست آورده‏اند؟
ـ و اگر دانش انسان كه علم لدنّى ندارد، مى‏تواند آن مناسبتها را كشف كند، چنانچه سيوطى كشف كرده، چه مانعى دارد كه صحابه سرشناس پيامبر هم، آن حكمتها را در هنگام جمع قرآن، كشف و اعمال كرده باشند؟
به هر حال، ادّعاى كشف هر موضوعى به واسطه الهام، نه مسئله آسمانى بودنِ ترتيب سوره‏ها را مى‏تواند اثبات كند و نه هيچ مطلب علمى ديگرى را.
حال بعد از اين دو مطلب مقدّماتى و لازم، با بررسى وجوه مناسبت ـ كه در كتاب تناسق از سوى سيوطى اعلام شده ـ صحّت يا نادرستىِ ادّعاى او را به خواننده فرزانه مى‏سپاريم.

سنجش مهم‏ترين وجوه تناسب در كتاب «تناسق الدرر»

جلال‏الدين سيوطى در كتاب تناسق الدرر، سوره‏هاى قرآن شريف را يك به يك، يادآور شده و ميان هر سوره با سوره قبلى و سوره بعدى، وجوهى از مناسبت را بيان داشته است. برخى از اين وجوه، از اهمّيّت بيشترى برخوردارند؛ زيرا نويسنده كتاب، آنها را به عنوان قاعده كلّى شناخته و در بسيارى از سور، مورد استفاده قرار داده است.
از آنجا كه نخستين بخش كتاب، درباره تناسب سوره «فاتحة الكتاب و بقره» نوشته شده و از آنجا كه گل سر سبد كتاب، همين بخش است و مهم‏ترين وجوهِ تناسب، در همين بخش گفته شده و سپس در ديگر سوره‏ها تكرار شده، لذا از باب

صفحه از 99