امام، اسوه امّت - صفحه 91

از والدين، شخصيّتهايى كه داراى نفوذ معنوى هستند، نقش الگويى بسزايى در تربيت دارند، به گونه‏اى كه تمام ويژگيهاى فكرى، روحى و جلوه‏هاى رفتارى آنان مورد تقليد قرار مى‏گيرد. بنابراين نقش الگوها، حسّاس‏ترين نقش تربيتى است تا آنجا كه الگوهاى صالح، مردم را به صلاح و تعالى مى‏رسانند و الگوهاى فاسد، مردم را به ورطه فساد و تباهى مى‏كشانند. بدين‏رو، پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمفرمودند:
صنفان من أمّتي إذا صلحا، صلحت أمّتي و إذا فسدا، فسدت أمّتي. قيل: يا رسول اللّه‏ و من هما؟ قال: الفقهاء و الأمراء. (۲۴: ص ۳۷، ح ۱۲)دو گروه از امّت من‏اند كه اگر صالح شوند، امّتم صالح شود و چون فاسق گردند؛ امّتم فاسد شود. پرسيدند: اى رسول خدا، آنان كيان‏اند؟ فرمود: فقيهان و زمامداران.
هرچه قدرت نفوذ الگوها بيشتر و زمينه پذيرش آماده‏تر باشد، مسئوليّت الگوها خطيرتر و لغزش و اشتباهات آنها خطرناك‏تر است. از اين‏رو، لغزش و اشتباه الگوهاى اجتماعى غيرقابل چشم‏پوشى است. اميرمؤمنان على عليه ‏السلام فرمودند:
زلّة العالم كانكسار السفينة تغرق و تغرق معها غيرها. (۳۹: ص ۲۷۶)لغزش عالم همچون شكسته‏شدن كشتى است كه غرق مى‏شود و گروهى را با خود غرق مى‏كند.
در نتيجه، هر كس كه از كمالات و فضائل بيشترى برخوردار باشد، شايستگى بيشترى براى الگو واقع شدن در راستاى تربيت متعالى انسانها را داراست.
5 ـ 5) در قرآن كريم نيز به نقش روش الگويى در تربيت، تأكيد شده است. در قرآن، حضرت رسول صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم(احزاب (33)/ 21) و حضرت ابراهيم عليه ‏السلام و پيروان او(ممتحنه (60) / 4 و 6) به عنوان سرمشقى نيكو معرّفى شده‏اند. همچنين براى كفرپيشگان و اهل ايمان نمونه‏هايى روشن ياد شده است: همسران نوح و لوط به عنوان مثلى براى كفرپيشگى (تحريم (66) / 10) و همسر فرعون و مريم عليهاالسلاممثلى براى اهل ايمان. (همان / 11ـ 12) پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمنيز براى تربيت مردم در وجوه مختلف، از اين روش استفاده مى‏فرمودند تا مردم را به سرعت با آداب دين و ديندارى آشنا كنند و آنان را اهل عمل بار آورند، چنان كه مى‏فرمودند:

صفحه از 109