على عليه ‏السلام در آيينه نامها، كنيه‏ ها و القاب - صفحه 66

مقصود اين است كه «تبيين» و «احتجاج» دو رويكرد متفاوت‏اند.
در رويكرد تبيينى، پژوهنده به دنبال حلّ مسئله خلافت نيست؛ بلكه مسئله او اين است كه «على كه بود؟ چه بود؟ چه پيامى براى انسانها داشت؟ و...» و البتّه در پايان پژوهش، پاسخ پرسش نخست نيز در فراچنگ او خواهد بود.
روشن است كه براى شناخت على عليه ‏السلام بايد با اوصاف و ويژگيهاى او آشنا شد و ترديدى نيست كه نامها، كنيه‏ها و القاب آن حضرت نشان دهنده اوصاف و ويژگيهاى ايشان‏اند.
دانشمندان مسلمان از دير باز ـ همان گونه كه رويكرد احتجاجى را در پيش گرفته‏اند ـ به جنبه تبيينى نيز نظر داشته‏اند و چنين به نظر مى‏رسد كه عموم كتابهايى كه عالمان شيعى و سنّى تحت عناوين «مناقب» و «فضائل» نوشته‏اند، در راه دستيابى به اين مهم بوده است. برخى از اين نويسندگان، بخشى از كتاب خود را به يادكرد نامها و القاب امير مؤمنان، اختصاص داده‏اند؛ نامها و القابى كه همگى از زبان رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و ائمّه هدى عليهم ‏السلام نقل شده است؛ براى نمونه: طبرى صغير در «دلائل الإمامة»، ابن‏شهرآشوب در «المناقب»، امين الاسلام طبرسى در «إعلام الورى» و ابن ابى‏الفتح اربلى در «كشف الغمّة».
در اين ميان، تلاش مرحوم آيت اللّه‏ مرعشى نجفى، در چهارمين مجلّد «ملحقات إحقاق الحقّ» جايگاه ويژه‏اى دارد. ايشان با تحقيقى دامنه‏دار در آثار نويسندگان اهل تسنّن، بيش از دويست نام و لقب براى حضرت على عليه ‏السلام ياد مى‏كند كه همه، بر اساس سخنان نبى اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله است.
بارى، آنچه در ادامه خواهد آمد، بخشى است از كوششى ناچيز در همين راستا كه به جز شرح نهج‏البلاغه ابن‏ابى‏الحديد، با استفاده از آثار و مؤلّفات شيعه، فراهم آمده است. اميدواريم اين گردآورى در آينده، تكميل شود و شمار افزون‏ترى از نامها و القاب امير مؤمنان عليه ‏السلام را به دست دهد.
يادآورى مى‏كنيم با توجّه بدانكه اين نامها عموما عين عبارات و گاه بر گرفته از احاديث معصومان‏اند، پندار و گمان مبالغه و زياده‏گويى در آنها منتفى است. نيز

صفحه از 82