معرفت فطرى در احاديث ـ بررسى آراى دانشمندان - صفحه 9

1. فطرى بودن معرفت خدا در روايات

درگفتارپيشين،فطرى‏بودن‏معرفت خداوندسبحانه درآيات قرآن‏كريم،موردبحث وبررسى قرارگرفت ودرضمن آيات،رواياتى كه درتوضيح وتفسيرآنهاآمده بود،نقل شد. حال دراين بخش،سعى داريم سايررواياتى راكه درباب معرفت فطرى خداوند سبحانه در متون معتبر روايى نقل شده است، مورد تجزيه و تحليل قرار دهيم.

حديث اوّل: اميرالمؤمنين عليه ‏السلام مى‏فرمايد:

وَ اصْطَفَى سُبْحَانَهُ مِنْ وَلَدِهِ أَنْبِيَاءَ أَخَذَ عَلَى الْوَحْيِ مِيثَاقَهُمْ وَ عَلَى تَبْلِيغِ الرِّسَالَةِ أَمَانَتَهُمْ لَمَّا بَدَّلَ أَكْثَرُ خَلْقِهِ عَهْدَ للّهِ إِلَيْهِمْ فَجَهِلُوا حَقَّهُ وَ اتَّخَذُوا الْأَنْدَادَ مَعَهُ وَ اجْتَالَتْهُمُ الشَّيَاطِينُ عَنْ مَعْرِفَتِهِ وَ اقْتَطَعَتْهُمْ عَنْ عِبَادَتِهِ؛ فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغ. (۲: خطبه ۱)
خداوند از ميان فرزندان آدم، پيامبرانى برگزيد كه از آنان بر رساندن وحى و تبليغ رسالت، عهد و پيمان گرفت؛ آن‏گاه كه اكثر خلق پيمانى را كه با خداى خويش بسته بودند، دگرگون كرده و حقّ او را زير پا گذاشته و همراه او شريكانى گرفته بودند و شياطين آنان را از معرفت خدا دور كرده و از عبادت او بريده بودند. پس خداى تعالى رسولان خويش را در ميان آنان برانگيخت و پيامبران خويش را پشت سر هم، به سوى‏شان فرستاد تا پيمان فطرتش را از آنان بستانند و نعمت فراموش شده‏اش را به يادشان بياورند و با تبليغ، حجّت را بر آنان تمام كنند.
در گفتار پيش، در تفسير آيه «كانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً» گفتيم كه حكمت بعثت رسولان و پيامبران، وحدت امّت بيان شده است؛ يعنى چون امّت در غفلت و فراموشى از خدا به‏سر مى‏بردند و در اين جهت، وحدت داشتند، خداوند سبحانه پيامبران را فرستاد تا آنان را به سوى او بخوانند و از غفلت و فراموشى، بيرون آورند.
اميرالمؤمنين عليه ‏السلام نيز در اين خطبه شريف، حكمت بعثت انبيا را به صورتى ديگر بيان مى‏كند؛ يعنى گاهى اوقات، در اثر مرور زمان و عدم دسترسى به حجّت، به تدريج، تعاليم الاهى در ميان انسانها كمرنگ مى‏شود تا به جايى كه آدميان چون

صفحه از 42