جواب:
2ـ 2ـ 1) زمخشرى و پس از او بيضاوى گفتهاند: اگر درست باشد كه آيه دربارهى على عليه السلام نازل شده، شايد به لفظ جمع آمده تا مردم را به چنين كارى ترغيب كند تا اين وصف، شامل حال آنها نيز گردد. ۱
2ـ 2ـ 2) اطلاق كلمهى جمع بر واحد، در زبان و عرف، شايع و فراگير است؛ گرچه در اصل، براى جمع وضع شده باشد نه واحد؛ امّا عرفا اشكال ندارد كه بر اساس عرف و كثرت استعمال، در مفرد به كار رود.... همچنين... بر اساس حقيقت (نه مَجاز) به وضع تخصّصى... الفاظى به صيغهى جمع در آيات فراوان به كار رفته كه مفسّران، مراد از آن را واحد دانستهاند و كسى بر آنها اشكال نگرفته است. علّامه مجلسى (بحارالانوار 35/ 205)، علّامه شرفالدّين (المراجعات، نامهى 42)، علّامه طباطبايى (الميزان 6/ 9)، شيخ طوسى (تلخيص الشافى 2 / 23) و علّامه امينى (الغدير 3/ 207، تحت عنوان «اشكال مزيّف»)، بسيارى از اين آيات را آوردهاند، مانند اين آيات:
إنّا نحن نزّلنا الذكر و إنّا له لحافظون.۲الّذين قالوا إنّ اللّه فقير و نحن أغنياء.۳و منهم الّذين يؤذون النّبيّ.۴الّذين يبتغون الكتاب ممّا ملكت أيمانكم.۵إنّ الّذين يأكلون أموال اليتامى ظلما.۶الّذين قال لهم النّاس إنّ النّاس قد جمعوا لكم.۷إذ همّ قوم أن يبسطوا إليكم أيديهم فكفّ أيديهم عنكم.۸
و آيات ديگر كه لفظ جمع به كار رفته و مفسّران مراد از آن را مفرد دانستهاند. شايد
1.كشّاف ۱ / ۶۲۴، انوار التنزيل ۲ / ۱۳۲.
2.حجر (۱۵) / ۹.
3.آلعمران (۳) / ۱۸۱.
4.توبه (۹)/ ۶۱.
5.نور (۲۴) / ۳۳.
6.نساء (۴) / ۱۰.
7.آلعمران (۳) / ۱۷۳.
8.مائده (۵) / ۱۱.