دلالت حديث منزلت بر مقام فرض الطاعه - صفحه 71

... اى فاطمه... خداى تعالى نظرى (از روى عنايت) به زمين كرد و مرا برگزيد و نبى قرار داد و سپس نظر ديگرى (از روى عنايت) به زمين كرد و همسر تو را برگزيد و به من وحى كرد كه تو را به ازدواج او درآورم و او را سرپرست (امّت) و وزير خودم قرار دهم و او را به جانشينى خود در امّتم نصب كنم.
در روايت ديگر، پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمپس از شمردن برخى فضايل اميرالمؤمنين و حسنين عليهماالسلامو حمزه و جعفر رحمه‏اللّه‏ عليهما، خطاب به اميرالمؤمنين عليه ‏السلام فرمود:
يا أخي أنت ستبقى بعدي و ستلقى من قريش شدّة من تظاهرهم عليك و ظلمهم لك. فإن وجدت عليهم أعوانا فيّ فجاهدهم و قاتل من خالفك من واقفك و إن لم تجد أعوانا فاصبر و كفّ يدك و لا تلق بها إلى التهلكة، فإنّك منّي بمنزلة هارون من موسى.۱برادرم! تو پس از من خواهى ماند و از اتّحاد قريش بر ضدّ خودت و ظلمى كه نسبت به تو روا مى‏دارند، سختى خواهى ديد. پس اگر يارانى در برابر آنان يافتى؛ با آن‏ها جهاد كن و به واسطه‏ى موافقانت با مخالفان خود بجنگ. امّا اگر يارى نيافتى، صبر كن و دست نگه‏دار و خود را به هلاكت نينداز؛ چرا كه منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون نسبت به موسى است.
بنى‏اسرائيل در غياب حضرت موسى عليه ‏السلام خلافت هارون را ناديده گرفتند و نهايتا گوساله‏پرست شدند. مسلمانان نيز پس از رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمخلافت اميرالمؤمنين عليه ‏السلام را نپذيرفتند و تسليم امر رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمنشدند. لذا رسول اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمدر اين حديث از نافرمانى مردم خبر مى‏دهد و به اميرالمؤمنين عليه ‏السلام مى‏فرمايد: «چنان‏كه بنى‏اسرائيل خلافت هارون را ناديده گرفته، در مقابل امر الاهى (از سوى پيامبرشان) طغيان كردند، مسلمانان نيز پس از من، امر خدا و خلافت تو را نخواهند پذيرفت.» رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلممخالفان را به سامرى و گوساله همانند دانسته، به اميرالمؤمنين عليه ‏السلام توصيه كردند كه در صورت نداشتن يارى‏كننده، صبر پيشه كند.
اين حديث هم‏چنين اثبات مى‏كند كه اميرالمؤمنين عليه ‏السلام نه فقط در حيات رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمو در غياب ايشان بلكه پس از رحلت خاتم الانبياء صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمنيز

1.كمال الدّين / ۲۶۴.

صفحه از 88