عصر مهدويت در تفسير ابوالفتوح رازى رحمه‌‏الله - صفحه 403

ج) اخبار بسيارى درباره ظهور حضرت مهدى عليه السلام از شيعه و سنّى وارد شده است.

الف) اعتقاد به ظهور مهدى، از مصاديق ايمان به غيب

علماى شيعه و اهل سنت هنگامى كه به تفسير آيه شريف «الَّذِينَ يُؤمِنُونَ بِالْغَيْبِ» رسيده اند، و نيز هنگامى كه سخن از ظهور حضرت مهدى عليه السلام در آخر الزمان به ميان مى آورند، ايمان به آن را از مصاديق ايمان به غيب برشمرده اند كه در آيه از صفات متّقين برشمرده شده است؛ زيرا پيامبر اكرم مطابق روايات فراوان به آن خبر داده است.
شيخ صدوق به سندش از يحيى بن (ابو)القاسم نقل كرده است كه فرمود: «سألت الصادق عليه السلام عن قول اللّه (عزوّجلّ): «الم * ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤمِنُونَ بِالْغَيْبِ» فقال: المتقون: شيعة على عليه السلام، و الغيب فهو الحجة[الغائب]؛ ۱
از امام صادق عليه السلامدرباره قول خداوند (عزوجل) «الم...» سؤال كردم. آن حضرت فرمود: متقيان، شيعيان علىّ عليه السلام هستند، و غيب همان حجت (غايب) است».
معلوم است كه در اين روايت امام عليه السلام موضوع حضرت مهدى عليه السلام را از مصاديق غيب به حساب آورده اند كه خداوند متعال و رسولش به آن خبر داده اند و وظيفه هر مؤمنى است كه به آن اعتقاد داشته باشد.
شيخ ناصر الدين البانى، از محدثان وهّابى، مى گويد:
«انّ عقيدة خروج المهدى عقيدة ثابتة متواترة عنه صلى الله عليه و آله يجب الايمان بها، لأنّها من أمور الغيب، و الايمان بها من صفات المتقين كما قال «الم * ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤمِنُونَ بِالْغَيْبِ» و أنّ انكارها لا يصدر الاّ من جاهل مكابه.

1.كمال الدين، ج ۲، ص ۳۴۰؛ المحجّة، ص ۱۶.

صفحه از 428