مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : جلوه گاه عرفان
محل نشر : مشهد
ناشر : بنياد پژوهشهاي اسلامي
تاریخ انتشار : 1383
تعداد صفحه : 300
شابک : ۹۶۴-۴۴۴-۷۴۹-۲
جستجو در Lib.ir

جلوه گاه عرفان

شرح مناجات شعبانيه

در این شرح، مؤلف پس از بررسی اسناد مناجات،‌در چهل و چهار بخش به شرح محتوای مناجات با استفاده از آیات قرآن کریم و روایات معصومان علیهم السلام پرداخته است.

بخشی از پیشگفتار کتاب به قلم مؤلف:

در بوستان نیایش و دعا، مناجات شعبانیه که از امیر مؤمنان علیه السلام و فرزندان معصوم او روایت شده است، جذبه خاص خود را دارد، این مناجات با جمله زیبای «اللّهم» آغاز شده و با ذکر صلوات شروع گردیده و با همان هم به پایان رسیده است، در خلال مناجات، چهل و سه مرتبه نام مقدس پروردگار به صورت «الهی» تکرار گردیده که ما مناجات را بر همان پایه تقسیم نموده و به صورت بخش درآورده و به شرح آن پرداخته ایم.

این مناجات را که برخاسته از روحی بلند و دارای بیانی گویا و عباراتی شیواست، این بنده با فکری کوتاه و زبانی الکن و قلمی شکسته به رشته تحریر در آورده که از این خرمن پرفیض بهره ای برده و گوشه ای از جلوات معنوی آن را ارائه داده باشد

برشی از کتاب:

«وَ اسْمَعْ دُعائی إِذا دَعَوتُکَ وَ اسْمَعْ نِدائی إِذا نادَیتُکَ و أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذا ناجَیْتُکَ».

دعای مرا بشنو هنگامی که دعا می کنم و فریاد مرا بشنو زمانی که تو را صدا می زنم و به من روی آور موقعی که با تو راز می گویم.

واژه ها

معانی دعا، نداء و نجوی

دعا: خواندن، حاجت خواستن، استمداد، در قرآن کریم هم به معنای خواندن و دعوت کردن آمده است، مانند فرمایش حضرت نوح علیه السلام که می فرماید:«فَلَمْ یَزِدْهُمْ دُعائِی اِلاَّ فِرَارًا»و هم به معنای درخواست حاجت و استغاثه و استمداد، مانند:«اَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ».

ابن منظور معانی متعددی برای دعا از قول اهل لغت نقل می کند مانند عبادت، استغاثه، رغبت به سوی پروردگار، سئوال از او و در مورد این که دعا به معنای عبادت است می گوید:

و روی عن النبی صلی الله علیه و آله أنَّه قال:الدُّعاءُ هُو العِبادَهُ، ثمّ قَرَأَ: «وَ قالَ رَبُّکُم ادْعُونی اَسْتَجِبْ لَکُمْ اِنَّ الَّذینَ یَستَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی».

و از پیامبر روایت شده است که فرمود: دعا، همان عبادت است، سپس آیه «اُدْعُونی اَسْتَجِبْ لَکُم اِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتی» را قرائت فرمود.

دعا در اصطلاح شرعی به معنای درخواست از محضر الهی همراه با عبودیت و بندگی است و این معنی به صورت واضح از آیات مقدسه قرآنی و روایات استفاده می شود.