107
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

حمايت از افراد روحانى يا جماعت كليسا ، موفّق به پايان رسيده است .۱
داينر در بحثى به عنوان باور و بهزيستى مى‏گويد :
دانشمندان ، ارتباط بين اعتقاد و انطباق با بحران را بررسى كرده‏اند. تحقيقات اخير نشان داده كه زنان بيوه‏اى كه به طور منظّم ، عبادت و نيايش مى‏كردند، شادمانى بيشترى در زندگى‏شان گزارش كرده‏اند.۲
اينها نمونه‏هايى از تحقيقات روان‏شناسان غربى در حوزه مسيحيّت تحريف شده است . بى‏ترديد ، نقش آموزه‏هاى اسلامى - كه بر حقايق راستين آسمانى استوار است - ، در تأمين شادكامى انسان‏ها ، بسيار فراتر از آموزه‏هاى تحريف شده مسحيّت است ؛ ليكن متأسّفانه تا كنون در اين زمينه ، پژوهش‏هاى ميدانى ، صورت نگرفته است . اميدواريم كه در حوزه اسلام نيز تحقيقات ميدانىِ لازم توسط روان‏شناسان مسلمان انجام پذيرد و آثار آن به صورت عينى و با ادبيات علوم تجربى ، تبيين شوند.

3 - 5 . عناصر مادّى‏

نقش انواع لذايذ مادى در شادى، بديهى است و نيازى به توضيح ندارد ؛ بلكه توده مردم ، شادكامى را در دستيابى به اين طيف از لذّت‏ها خلاصه مى‏كنند. نكته قابل توجّه در اين باره ، اين است كه در منابع اسلامى ، نقش شمارى از عناصر مادى و لذايذ طبيعى در پديد آوردن شادى‏۳ و برطرف كردن نگرانى ،۴ مورد تأكيد قرار

1.روان‏شناسى شادى ، آرگايل : ص ۲۷۵.

2.كتاب راه‏نماى روان‏شناسى مثبت : ص ۶۳ .

3.ر.ك: ص ۳۴۱ (عناصر مادى و لذّتهاى طبيعى) .

4.ر.ك: ص ۲۹۱ (درمان طبيعى) . نيز ، ر. ك: ص ۷۷ (درمان‏هاى طبيعى) .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
106

معنا دهيم و به زندگى‏اى در آينده كه فاقد اين دردها و رنج‏هاست، خوشبين و اميدوار باشيم. دوم اين كه حضور مرتّب در مراسم مذهبى، موجب جلب حمايت اجتماعى مى‏شود. سوم اين كه پرداختن به مذهب ، اغلب با سبك زندگى جسمانى و روانى سالم‏تر همراه است كه مشخّصه‏هاى آن ، وفادارى زناشويى، رفتار نوع‏دوستانه اجتماع خواه (به جاى ارتكاب جرم) ، اعتدال در تغذيه و ترك مشروبات و مخدّرها و پايبندى به كار سخت است.۱
همچنين وى معتقد است كه مذهب از راه كاهش فشارهاى روانى نيز مى‏تواند بر شادى تأثير بگذارد. سيژل ۲و كندال‏۳ دريافتند كه در حالى كه داغ‏ديدگى ، به افسردگى بيشتر (خصوصاً براى مردان) منجر مى‏شود، براى مردانِ همسر از دست داده‏اى كه به كليسا يا عبادتگاه تعلّق داشتند، خيلى كمتر بود. در واقع ، در اين مورد مى‏تواند رشد ناشى از استرس وجود داشته باشد، يعنى در جايى كه آشفتگى به واسطه تعبير و تفسير مجدّد و مثبت از وقايع، پذيرش، حمايت اجتماعى و هيجانى و مقابله مذهبى ، به نتايج مطلوبْ منجر مى‏شود. اين گونه رشد ناشى از استرس ، در كسانى كه داراى مذهب درونى هستند، محتمل‏تر است.
پارگامنت‏۴ پس از مرور كردن صد و سى مطالعه مربوط به مقابله مذهبى ، دريافت كه در 34 درصد آنها نتايج مثبت گزارش شده است و نيز اين كه بيشتر مقابله‏هاى مذهبى ، مانند : تصوّر كمك يا راه‏نمايى از خدا ، مقابله مشترك كه در آن خدا شريك تصميمات است، شكل‏دهى و قالب‏بندى دوباره نيك‏انديشانه كه در آن وقايع منفى به صورت مثبت‏تر به عنوان اراده خدا ديده مى‏شوند ، و جستجوى

1.روان‏شناسى مثبت : ص ۶۹.

2.Siegel

3.Kendal

4.Pargament

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 76449
صفحه از 496
پرینت  ارسال به