121
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

و شادابى و آماده‏سازى انسان براى تكامل معنوى و شادكامى هميشگى اند ، و لذّت‏هاى مزاحمِ لذّت‏هاى پايدار .
دسته دوم از لذايذ دنيوى ، دنياى نكوهيده ناميده مى‏شود . شادى براى دستيابى به اين گونه لذايذ ، ناروا و خطاست .۱

5 - 3 - 2 . علم بدون ايمان‏۲

علم ، اگر با ايمان همراه نباشد ، نه تنها براى انسان و جامعه انسانى مفيد نيست ، بلكه سلاحى است در دست دشمنان انسانيت‏۳ و هيچ چيز ، جز ايمان ، نمى‏تواند علم را در خدمت انسان قرار دهد . بنا بر اين ، شادى به علمِ بدون ايمان ، خطا و نكوهيده است .

5 - 3 - 3 . شادى به ستايش دروغ‏۴

ستايشِ دروغين ، واقعيت را تغيير نمى‏دهد . بنا بر اين شاد شدن به خاطر تعريف و تمجيد ديگران ، در مورد امورى كه انسان مى‏داند واقعيت ندارد ، نوعى حماقت است . از اين رو ، اين گونه شادى‏ها نيز خطا و نكوهيده محسوب مى‏شوند .

5 - 3 - 4 . شادىِ احزاب سياسى‏۵

تعريف رسمى سياست ، تشخيص هدف و به دست آوردن آن از طريق دستيابى به قدرت است . احزاب سياسىِ غير اسلامى ، كارى به حق و باطل ندارند . از اين رو ،

1.ر . ك : ص ۴۳۷ (دلخوشى به روى آوردن دنياى نكوهيده) و ص ۴۴۱ (باليدن به گنهكارى) و ص ۴۴۵ (سرمست بودن از فراوانىِ مال) .

2.ر . ك : ص ۴۴۱ (دل خوش بودن به دانش بدون ايمان) .

3.ر . ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج ۱ ص ۱۸۸ (خطر علم بدون عمل) .

4.ر.ك: ص ۴۴۷ (خوش بودن از ستايش‏هاى دروغين) .

5.ر.ك: ص ۴۴۷ (دل‏خوشى حزبى) .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
120

سازگارى ندارند ،۱ در ضمير ناخودآگاه و عمق جان انسان ، نگرانى توليد مى‏كنند و باعث درد و رنج مى‏شوند . در روايتى از امام على عليه السلام آمده :
فَالمُتَمَتِّعونَ مِنَ الدُّنيا تَبكي قُلوبُهُم وَإِن فَرِحوا ، وَيَشتَدُّ مَقتُهُم لِأَنفُسِهِم وَإِن اغتُبِطوا بِبَعضِ ما رُزِقوا .۲
برخورداران از دنيا دل‏هاشان گريان است ، هر چند [به ظاهر] شاد باشند و از خويشتن سخت بيزارند ، گرچه به سبب پاره‏اى از آنچه از دنيا نصيبشان شده ، مورد غبطه ديگران باشند .

به عكس ، انسان‏هايى كه در مكتب اسلام پرورش يافته‏اند ، حتّى در شرايط سخت زندگى ، نگرانى ندارند ؛ بلكه در عمق جان ، احساس رضايت و شادى مى‏نمايند . بنا بر اين ، براى دستيابى به بهترين الگوى شادى ، پرهيز از شادى‏هاى ناروا و باطل ، ضرورى است .
پيش از اين نيز توضيح داديم كه تصحيح بينش در ارتباط با شناخت عوامل شادى و غم ، و واقع‏گرايى در غم‏ها و شادى‏ها ، نخستين اقدام لازم جهت درمان غم‏هاى بيهوده است .۳ همه مواردى كه در فصل نهم تحت عنوان «شادى‏هايى كه اندوه در پى مى‏آورند» آمده ، در واقع ، نمونه‏هايى از خطاهاى انسان در تشخيص عوامل شادى‏آفرين و حزن‏آوراند . به سخن ديگر ، شادى‏هاى نكوهيده ، شادى كاذب است و اگر انسان ، ديده واقع‏بين داشته باشد ، مى‏داند نه تنها شادى در اين موارد ، روا نيست ، بلكه به حكم عقل ، اندوه بايد جايگزين شادى گردد .

5 - 3 - 1 . شاد شدن براى رو آوردنِ دنياى نكوهيده‏

از نظر اسلام ، لذايذ دنيوى ، به دو دسته تقسيم مى‏شوند : لذّت‏هايى كه مقدّمه نشاط

1.ر . ك : ص ۱۷۹ (آسيب‏هاى عملى) .

2.ر . ك : ص ۴۳۶ ح ۶۶۰ .

3.ر . ك : ص ۴۴ (درمان‏هاى معرفتى) .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 74145
صفحه از 496
پرینت  ارسال به