175
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

۱۱۳.امام على عليه السلام : كسى كه لذّت دنيا را شيرين مى‏شمارد ، غصّه‏دار خواهد شد .

۱۱۴.امام على عليه السلام : كسى كه دلش غرق دنيادوستى شود ، سه ويژگى دنيا هماره با آن دل خواهد بود : اندوهى كه از آن جدا نمى‏شود، حرصى كه رهايش نمى‏كند و آرزويى كه بدان دست نمى‏يابد .

۱۱۵.امام صادق عليه السلام : هر كس كه دلش به دنيا وابسته شود ، آن دل را از سه ويژگى، رهايى نيست : اندوهى پايان‏ناپذير، آرزويى دست نيافتنى و اميدى دور از دسترس .

۱۱۶.مسكّن الفؤاد- در نقل سخن خداوند عزّ وجلّ به داوود عليه السلام -: دوستان مرا با اندوه بر دنيا چه كار؟ اندوه [بر دنيا]، شيرينىِ مناجات با مرا از دلشان مى‏بَرَد . اى داوود ! علاقه‏ام به دوستانم ، اين است كه اهل معنويت باشند و اندوه [دنيا و مادّيات را ]به خود راه ندهند .

ر . ك : ص 233 (درمان اخلاقى / زهد) و ص 193 (آسيب‏هاى اقتصادى / انباشت مال) .

ل - آزمندى‏

۱۱۷.امام على عليه السلام : آزمند را آسوده نمى‏توان يافت .

۱۱۸.امام باقر عليه السلام : مَثَل آزمندِ دنيا، مَثَل كِرم ابريشم است كه هر چه بيشتر دور خود مى‏تند ، راه خروج او بسته‏تر مى‏شود تا آن كه از غصّه بميرد .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
174

۱۱۳.عنه عليه السلام : لِلمُستَحلي لَذَّةَ الدُّنيا غُصَّةٌ .۱

۱۱۴.عنه عليه السلام : مَن لَهِجَ قَلبُهُ بِحُبِّ الدُّنيا التاطَ۲ قَلبُهُ مِنها بِثَلاثٍ : هَمٍّ لا يُغِبُّهُ‏۳ ، وَحِرصٍ لا يَترُكُه ، وأملٍ لا يُدرِكُه .۴

۱۱۵.الإمام الصادق عليه السلام : مَن تَعَلَّقَ قَلبُهُ بِالدُّنيا تَعَلَّقَ قَلبُهُ بِثَلاثِ خِصالٍ : هَمٌّ لا يَفنى‏ ، وأمَلٌ لا يُدرَكَ ، ورَجاءٌ لا يُنالُ .۵

۱۱۶.مسكّن الفؤاد : في أخبارِ داودَ عليه السلام : ما لِأَولِيائي وَالهَمَّ بِالدُّنيا ، إنَّ الهَمَّ يُذهِبُ حَلاوَةَ مُناجاتي مِن قُلوبِهِم . يا داودُ ، إنَّ مَحَبَّتي مِن أولِيائي أن يَكونوا روحانِيّينَ لا يَغتَمّونَ .۶

راجع : ص 232 (العلاج الاخلاقي / الزهد) و ص 192 (الآفات الاقتصادية / اقتناءُ المال) .

ل - الحِرص‏

۱۱۷.الإمام عليّ عليه السلام : لا يُلفَى‏۷ الحَريصُ مُستَريحاً .۸

۱۱۸.الإمام الباقر عليه السلام : مَثَلُ الحَريصِ عَلَى الدُّنيا كَمَثَلِ دودَةِ القَزِّ ؛ كُلَّمَا ازدادَت عَلى‏ نَفسِهالَفّاً كانَ أبعَدَ لَها مِنَ الخُروجِ حَتّى‏ تَموتَ غَمّاً .۹

1.غرر الحكم : ج ۵ ص ۲۹ ح ۷۳۳۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۰۴ ح ۶۸۲۳ ، مستدرك الوسائل : ج ۱۱ ص ۳۴۶ ح ۱۳۲۱۷ .

2.التاطَ : أي لَزِقَ (لسان العرب : ج ۷ ص ۳۹۶ «لوط») .

3.لا يغبّه : أي لا يفارقه ، يقال : غَبَّ عنهم : إذا جاء يوماً وترك يوماً (لسان العرب : ج ۱ ص ۶۳۶ «غبب») .

4.نهج البلاغة : الحكمة ۲۲۸ ، خصائص الأئمّة : ص ۱۰۳ وفيه «وأمل لا يدركه» بدل «وحرص لا يتركه» ، غررالحكم : ج ۵ ص ۳۵۹ ح ۸۷۴۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۶۲ ح ۸۳۹۳ ، بحارالأنوار : ج ۷۳ ص ۱۳۰ ح ۱۳۵ .

5.الكافي : ج ۲ ص ۳۲۰ ح ۱۷ ، الخصال : ص ۸۸ ح ۲۲ كلاهما عن ابن أبي يعفور ، تحف العقول : ص ۳۶۷ ، مشكاة الأنوار : ص ۴۶۸ ح ۱۵۶۵ كلاهما نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۲۵۰ ح ۹۷ .

6.مسكّن الفؤاد : ص ۸۰ ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۱۴۳ ح ۲۶ .

7.ألفيتُ الشي‏ء : إذا وجدته وصادفته ولقيته (النهاية : ج ۴ ص ۲۶۲ «لفا») .

8.غررالحكم : ج ۶ ص ۳۶۸ ح ۱۰۵۶۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۳۷ ح ۹۸۷۷ .

9.الكافي : ج ۲ ص ۱۳۴ ح ۲۰ و ص ۳۱۶ ح ۷ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۹۴ كلّها عن يحيى بن عقبة الأزدي عن الإمام الصادق عليه السلام ، مشكاة الأنوار : ص ۴۶۳ ح ۱۵۴۴ عن الإمام الصادق عنه عليهما السلام ، بحارالأنوار : ج ۷۳ ص ۲۳ ح ۱۳ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 74157
صفحه از 496
پرینت  ارسال به